Sera PO4 test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Sera PO4 test

    Är Seras PO4 test bra/tillförlitligt/lättavläst??
    Verkar svårt att få tag på JBLs PO4 test som jag igentligen vill ha. Lättare att hitta Sera men hur är "kvalisorten"??

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jag har inga problem med det men det kunde ha varit lite nogrannare men det duger ändå.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Hur ser skalan ut på Seras test, dvs noggranheten.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen skickat av heeke
        Hur ser skalan ut på Seras test, dvs noggranheten.
        Nu blandar du helt olika begrepp! Skalan säger ingenting om noggranheten. Även om det är jättemånga skalsteg så kan ju ett test visa helt fel.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen skickat av petnym
          Ursprungligen skickat av heeke
          Hur ser skalan ut på Seras test, dvs noggranheten.
          Nu blandar du helt olika begrepp! Skalan säger ingenting om noggranheten. Även om det är jättemånga skalsteg så kan ju ett test visa helt fel.

          von Tyfus
          Självklart är det så, men du förstår vad jag menar.
          Det brukar ju ändå vara så att skalstegen i viss mån avspeglar hur väl man kan urskilja olika värden. Man sätter ju inte in en skala för varje tiondels steg om man ändå (med ögat) inte kan skilja dom åt. Dessutom brukat väl inte skalan vara graderad i små steg om mätfelet är större. Man har ju en skala som så att säga tar hänsyn till mätfelet och därmed ger ett korrekt om än avrundat värde.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Sorry, jag får bara allergiska utslag när folk blandar begrepp hej vilt.

            Det är väl kanske främst elektroniska mätinstrument som brukar presentera massor av siffror trots onoggranheten är i samma storleksordning som andra siffran...

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det är ju skilnad på antal siffror och antalet värdesiffror.
              0,0000000123 är ju lika många värde siffror som 0,0123 däremot är ju 123,0 en värde siffra mer.

              /heeke
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #8
                Vart o köpte detta testet nu och ndrar vad dom menar med en slät sked?.. regens 2 i Seras PO4 test är ju ett pulver, fick ni med någon speciell sked?.

                Jag får oläsliga och grumliga resultat, vet inte hur mycke av regens 3 man ska lägga i, tycker detta testet var riktigt dåligt=/.
                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Skeden ser ut som en vit pinne som är platt i ena änden:
                  http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1375

                  Den är lätt att missa och den kan lätt fastna mellan kartongens lock-flikar.

                  En rågad sked använder man, och jag fick utslag på KH2PO4 med detta test. Tyvärr har jag tappat bort legenden så jag kommer inte ihåg vilka steg den hade.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Om du nu tappat bort eller saknar skeden så borde det motsvara ungefär en rågad 2 mm knivsudd (de yttersta 2 mm på en vanlig skalkniv).

                    Skalan är som följer:
                    0.1, 0.25, 0.5, 1.0, 2.0
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...