höja kh, sänka ph *ny på det här*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    höja kh, sänka ph *ny på det här*



    tidigare i vintras fick jag råd från er här på zoopet att köpa exextrakt för att sänka ph't i mitt lilla akvarium. kranvattnet ligger här på lite över 8 och kh gick inte att få fram via kommunen.
    har köpt både exextrakt, kh aktiv och ph test från hjortgatans zoo och prövat mig fram.
    i början sänkte jag för mycket för snabbt och två av mina otocinclusar dog.
    nu har jag räknat och testat och räknat och testat igen och äntligen, tror jag, fått fram rätt dosering för mitt kar.
    nu ligger ph't på 7,5.

    jag byter ungefär 40% av vattnet varje vecka, slamsuger bottnen, göder med TMG och har i vattenberedningsmedel (vars egentliga nytta jag vet är ifrågasatt...)
    jag har inget täckglas, så ungefär varannan dag får jag fylla på med en liter nytt vatten. då har jag i en droppe ekextrakt för att få samma ph värde.


    i början krånglade jag lite med kh också, men övergav det efter en tid och beslut att koncentrera mig enbart på att få ordning på ph't.
    nu är akvariet i fin balans, har haft lite problem med tofsalger men nu är de så gott som borta, inga övriga algproblem och växterna växer fint.

    så som jag har fattat det så höjs ph't samtidigt som man höjer kh't - hur ska jag då göra för att få en bra balans? eller är det omöjligt?
    för kh måste väl ligga runt fyra för att vattenvärdena ska vara stabila?

    min fråga är alltså - ett akvarium som mitt, med ph 7,5 och kh 4(?) = omöjligt??????


  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Nej det är inte omöjligt. Höj ph till önskad nivå med hjälp av bikarbonat. Sedan sänker du ph med hjälp av co2. Om du slutar helt med ekextrakt så kommer BÅDE fiskar och växter att trivas i ditt nya vatten. Jag har provat med många olika metoder men aldrig lyckats på något annat sätt.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Ska det inte vara, höj KH till önskad nivå med bikarbonat?
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • imshee1
        • August 2003
        • 125

        #4


        co2 har jag inte möjlighet att skaffa till ett så litet akvarium.
        ska jag alltså skita i exbarksextraktet och låta pht ligga strax över 8?

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Dina platysar kommer i alla fall att uppskatta högre ph. Om du har normalt svenskt kranvatten så tror jag att vattnet stabiliserar sig runt 7,5 utan att du gör något. Det är ju en bra kompromiss mellan platyns basiska vatten och tetrornas sura.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • imshee1
            • August 2003
            • 125

            #6


            ok...men...i höstas var 'alla' här helt inne på att jag skulle sänka ph't med exextrakt. men denna uppfattning kring phsänkningar gäller alltså inte längre..

            Kommentar

            Arbetssätt...