Vattentest kit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RightC
    • January 2004
    • 12

    Vattentest kit

    Har provat lite olika vatten test från tex Sera mfl.
    Jag tycker bla att alla pH test jag sett har varit svåra att läsa av.
    Får många gånger gissa om pHt ligger mellan 6,5-7 eller 7-7,5.
    Efter som jag kör med CO2 så känns det inget vidare att ha så dåliga test.
    KH testet från Sera verkar dock helt OK.

    Vilket fabrikat av pH test skall man använda? eller är alla skit, kanske bättre med ett digitalt test instrument?.

    Hjortgatans har detta testkittet är det någon som har erfarenheter från det?
    Tillverkare Hagen.

    Vattentester - Master test kit (A7860)
    Produktfakta
    Innehåller : NH3/NH4 , NO2 , NO3, PO4, CA, FE, KH/GH och 2 olika Ph tester . Ph 6,0-7,6 och Ph 7,4-8,6

    Pris: 749.00

    /Camilla
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Ph 6,0-7,6 och Ph 7,4-8,6
    Det blir ju betydligt lättare att läsa av ett pH test som inte har så stort intervall.
    Ett "vanligt" ph test ligger kanske mellan 6 och 9, Medans kittet du nämner har två olika pH test för samma intervall. Det borde vara lättare att läsa av

    /heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Hagens pH 6,0-7,6 har intervall om 0,2 och det är omöjligt (för mig) att se nån skillnad på exempelvis 6,6 och 6,8. Jag rekommenderar och använder själv Duplatest pH6 som mäter 6,0-7,2 steg om 0,3 och är mycket lätt att läsa av (stor nyansskillnad vid varje steg). Simontorp är generalagent för Dupla i Sverige så därifrån kan du be din akvariebutik beställa. Eller så tar du kontakt med www.pwss.nu som tar in vad du vill ha från valfri större svensk grossist till förmånliga priser, de har i alla fall gjort det när jag frågat efter produkter.

      Om du väljer dupla så ingår ingen kyvett/provrör/testcylinder utan det får man köpa separat men jag använder den glasklara cylindern jag fick med Sera nitrit-test och det funkar utmärkt.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • RightC
        • January 2004
        • 12

        #4
        Tack för svaret Andereas precis sådan feedback jag behövde!
        Har du provat flera andra tester (fabrikat) som du kan rekomendera? (tex FE NO3 osv.
        Jag tycker att kvaliten på diverse saker jag provat inte är speciellt bra från ex Sera Tetra.
        /Camilla

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          JBL NO3-test har suverän kvalitet. Seras NO3-test är bara slöseri med pengar för den ger fel värden ungefär hälften av gångerna och fungerar inte alls om man inte först tillsätter ett par droppar syra till testvattnet.

          Jag har testat Sera mest för de är billiga och alla tester jag testat förutom NO3 funkar bra. Jag har testat pH, NO2, NO3, PO4, KH och Fe. De är ganska lätta att läsa av men ger inte alltid den nogrannhet man vill ha. Tetras pH och NO2-test har jag också testat och de funkar lika bra som Sera.

          Efter vad jag läst och provat själv tror jag JBL och Dupla är de som funkar bäst. JBL pH-test är dock i samma klass som Tetras och Seras men de övriga ska det vara bättre nogrannhet på. Härnäst ska jag testa Hagens kalciumtest men det kommer dröja i alla fall nån månad till innan jag testar den. Hagens NO3-test ska enligt uppgift inte heller klara av att mäta NO3 från konstgödsling (PMDD).
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag har kört med JBLs Combi Set (pH, Fe, KH, NO2, NO3) sedan jul nu och kan inte säga annat än att de är super-bra. Har visserligen inget annat att jämföra med men der är inget problem att läsa av.

            Jag betalade ca 400kr (Hornbach i GBG) för detta kit med 5 tester och det tycker jag är helt överkommligt med tanke på hur bra det funkar.

            /heeke

            PS Har <u>hört</u> att Hagen (heter vist Nutrafin nu?) inte har några bra tester.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #7

              Vart ligger hornbach i gbg?, lät som ett väldigt bra pris för 5 JBL tester.
              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • Pierre
                • November 2002
                • 279

                #8
                Jag vill inte börja käfta emot nån här nu, men jag undrar varför ni är så angelägna om att få se EXAKTA värdena!? Vad spelar Ph 0,3 hit eller dit för roll? Är det så att ni har extremt känsliga växter/fiskar?
                Mvh// Pierre
                (check my profile)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag är helsåld på JBL:s tester. Dom reagerar som dom ska på de gödningsämnen vi växtakvarister har ner i akvariet, dessutom är dom oftast hyffsat enkla att läsa av tack vare dubbelkyvett så man hela tiden kompenserar för eventuell vattenfärg.

                  Det enda test jag uppriktigt sagt är förbannad på är Tetras NO3-test. Gigantiska steg på färgkartan (0,12.5,25,50,100) och det visade alltid samma utslag (12.5 ppm) - och dessutom krävdes 3 olika reagenser. Skittest utifrån en växtakvarists perspektiv. Håll er borta från det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Thomaslj
                    • May 2003
                    • 704

                    #10
                    Om man vill ha fina växter så måste man va noga, en perfekt näringskur samt perfekt pH med perfekt ljus är väl det alla växakvarister strävar efter?
                    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Vad spelar Ph 0,3 hit eller dit för roll?
                      Det är intressant när man ställer in sin CO2-anläggning så att man lägger sig i det gröna området i CO2-tabellen (och detta område ligger inom ett 0,3-0,4 pH-intervall):
                      http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • twistedfish
                        • August 2003
                        • 140

                        #12
                        Jag har själv Hagens Master test kit och jag tycker inte att det är så svår avläst, har visserligen läst en del kemi med mycket kemilabbar och där var ju en del mycket mer svår avläst. För delen med Master test kit är ju att du får många olika tester till ett bra pris.
                        220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

                        Kommentar

                        • RightC
                          • January 2004
                          • 12

                          #13
                          twistedfish: hur var intervallerna/färgskalorna i de olika testerna?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...