Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    Co2

    Hur mycket Co2 bör man ha löst i vattnet i ett vanligt sällskaps akvarium med rätt mycket växter? jag har 1.6mg/l kanske konstant just nu, HP 8 och KH runt 5.

    Växterna ser lite klena ut och bladen verkar ha lätt att få missfärgningar och hål i sig. Är det för lite co2?

    /Magnus
    /Magnus
  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #2
    Hej

    Det är för lite koldioxid, låter nästan som om det ett mätvärde vid kranen. De flesta växterna behöver 10-20 mg/l, men det finns de som klarar sig bra vid lägre koldioxidhalter. Kommer du upp över 10 mg/l märks en klar förbättring. Men det är inte säkert att det är endast koldioxiden som är orsaken till växternas dåliga tillväxt.

    Att analysera alla tänkbara orsaker tar vädigt mycket plats här, mitt förslag är att du går till biblioteket och lånar böcker. Behärskar du engelska så finns det mycket bra litteratur inom området. Annars behövs det en mer utförlig beskrivning av ditt akvarium.

    M.V.H
    Rickard Berg


    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • Magnus Olsson
      • January 2002
      • 99

      #3
      Jag misstänkte det, har aldrig hittat ett riktigt bra "standardvärde" på co2.

      Går det att få mycket bättre utan någon slags "konstgjord" tillförsel av co2? Jag har rätt många snabbväxade växter doch har jag nästan får mycket fiskar också men de lär inte tillföra tillräckligt med co2.

      /Magnus
      /Magnus

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej Magnus

        Rent allmänt är mitt svar sänk pH-värdet. Men nu hänger det samman med vilka fiskar du har. Du kan inte få en hög koldioxidhalt vid högt pH, tyvärr. Det är av den orsaken det sällan(eller sparsamt) finns växter där pH-värdet är högt, men det finns växter som kan nyttja vätekarbonaten(Karbonathårdheten, dKH)i stället för koldioxid.

        Exempel på detta är Vallisneria och Sagittaria. Risken om du endast har denna typ av växter är att pH-värdet stiger till sådan nivå att fiskarana tar skada.

        Men först gäller det vilket pH-värde vill dina fiskar ha?, Vill de ha ett högt pH-värde får du anpassa växtart efter det. Om inte finns det ett antal sätt att höja koldioxidhalten utan teknisk utrustning. Jag har ett par akvarier där koldioxidhalten ligger mellan 10-30 mg/l, fast jag har ett bottenfilter som drivs med luftpump. Här ligger pH-värdet mellan 5,8-6,3 och karbonathårdheten är 0,5 eller strax därunder.

        Just nu ligger all din koldioxid bunden i karbonathårdheten, som i ditt fall är 5.

        Jag kan rekomendera "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad, om du är intresserad av växter. Den kan tyckas lite väl avanserad, men man behöver inte läsa den från pärm till pärm.

        M.V.H
        Rickard



        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • Peter G
          • January 2002
          • 339

          #5
          På The Krib finns det också mycket intressant att läsa. Obs Engelsk text.

          http://www.thekrib.com/Plants/CO2/

          /Peter

          http://akvarium.mirrorz.com

          Kommentar

          • Magnus Olsson
            • January 2002
            • 99

            #6
            Nej mina fiskar vill inte alls ha ph 8, eller de överlever väl men helst skulle de nog vilja ha HP 6.5-7. Okej här lär man sig saker så de e där mitt co2 tar vägen mitt kranvatten är 2KH men det brukar knata upp till 5-7 KH rätt snart efter att jag har bytt vatten. Men det är alltså till kostad av Co2 också då... Kanske skulle ta att höja KH i det nya vattnet.

            Mitt kranvatten har värdena 2KH och 8PH. En Co2 gasanläggning skulle i och försig nog sänka mitt PH värde också samtidigt som det tillför Co2. Kan man filtrera med torv eller nått i ett innerfilter (Fluval3)?

            Nu skall jag ut och studera sidan jag fick

            /Magnus
            /Magnus

            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #7
              Hej Magnus

              Du har troligen någonting i ditt akvarium som höjer karbonathårdheten(KH). Normalt bör pH-värdet sjunka då du belastar(foder och avföring)akvarievattnet, under förutsättning att KH är under 3.

              En sak vill jag påpeka då det gäller grafer över CO2, KH och pH. Detta gäller endast för "rent" vatten, med det menas inga organiska syror i vattnet. D V S filtrerar du över torv gäller de inte, ej heller om akvariet varit igång en tid. Hur länge beror på en del faktorer, vilket inte behöver uppräknas här. Graferna/tabellerna är ett matematiskt samband inga verkliga mätvärden.

              Först bör du söka igen källan till höjningen av karbonathårdheten, sedan blir problemet att hålla pH-värdet uppe. Ditt bekymmer med låg koldioxidhalt kommer att minska.

              Det går att sätta torv i filtret, men det brukar ge dålig effekt. Torven packar ihop sig och släpper igenom lite vatten, det mesta går runt torven. Personligen har jag ett special filter(hemmabygge),där jag filtrerar det vatten som jag behöver vid odling. Där sänker jag pH-värdet från 8,2(3,5dKH)till 6,0(0,5dKH) på 5 timmar.Vatten volymen är 30 liter.

              M.V.H
              Rickard

              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              • Magnus Olsson
                • January 2002
                • 99

                #8
                Hmm vad skulle kunna höja KH? jag har bytt ut mina gammla "gråstenar" som jag hade i många år mot Lavastenar så dem kan det inte vara. Hmm skulle kunna vara sanden, den är riktigt gammal, fick det med akvariet när vi köpte akvariet för typ 7-8 år sedan. Så jag har ingen aning om vad det är för typ. Men det verkar vara riktig akvariesand så det bör väl passa... eller?

                Har inte så mycket annat, vad skulle det kunna vara mer?

                Tack för alla råd Rickard, du verkar veta en hel del om detta ämne.

                /Magnus
                /Magnus

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #9
                  Hej

                  Har du någon gång sedan akvariet startades upp tillsatt några tillsattser, t ex. kalksten(kalcit) eller någonting annat?

                  Har sanden köpts i en akvariebutik behöver du "nog" inte tänka på den. Det går att kontrollera om den innehåller "kalk", med hjälp av saltsyra. Fråga på akvariebutiken om de kan hjälpa dig, om inte kan jag ge dig anvisningar.

                  Det "kan" rent teoretiskt vara växterna som påverkar vattnet. Har du växter som spjälkar vätekarbonaten för att komma åt koldioxiden blir fenomenet att karbonathårheten stiger. Problemet är att då bör också pH-värdet stiga, vilket det inte gör för dig.

                  Har du provat att mäta vid olika tidpunkter, d v s morgon, mitt på dagen och kvällen? Varierar det eller är det konstanta värden? Spola upp vattnet i en ren hink och genomlufta det ordentligt i 2-3 dygn och mät pH och KH. Då får du en indikation hur vattnet kommer att ändra på sig i akvariet.

                  Det kan vara så att man i reningsverket tillsätter mycket lut och pH-värdet är så pass stabilt att karbonathårdheten stiger. Men med hink tricket upptäcker du hur det är med den saken.

                  Du har sedan tidigare fått ett tipps på en sida, du ska få en av mig också. Den innehåller ett antal artiklar och bakgrunden till dem är vetenskap och studier. De är dock skrivna på ett lättförståerligt sätt. http://www.petsforum.com/marineland/matt'supdatedsite/ARLHOME.html

                  M.V.H
                  Rickard

                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ett litet tips bara om hur man ser om det finns kalk i gruset-det visas nämligen här på zoopet
                    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=208
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Magnus Olsson
                      • January 2002
                      • 99

                      #11
                      Vad händer om man pumpar in Co2 i akvariet om man har kalk i något matrial?

                      /Magnus
                      /Magnus

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • January 2002
                        • 585

                        #12
                        Hej

                        Ser man bara till koldioxid(CO2) och "kalk"(CaCO3) så händer följande.

                        CaCO3 + H2O + CO2 <--> Ca + 2HCO3; Detta är en jämvikt vilket innebär att minskas mängen koldioxid sker en utfällning av kalciumkarbonat(CaCO3).

                        Ca(HCO3)2 --(CO2-brist)--> CaCO3 + H2O + CO2 --(CO2-överskott)-->
                        Ca(HCO)2

                        Men hur stor del av CaCO3 som omvandlas beror på koncentrationen av respektive ämne. Detta blir mestadels kemi vilket kan kännas jobbigt.

                        Min rekomendation är, har du "kalk" i akvariet så avlägsna det först innan koldioxid tillförs.

                        M.V.H
                        Rickard

                        /Rickard
                        don Quijote och KA.
                        http://www.killifish.tk

                        Kommentar

                        • Magnus Olsson
                          • January 2002
                          • 99

                          #13
                          Suck, testade med Avkalkningsmedel på sanden, jepp bubblar runt vissa stenar, och några gammla snäckskal. Men fy jag kan ju inte byta ut sanden, mina stackars fiskar kommer ju o emigrera eller nått... har inget bra extra akvarium o ha dem i heller. jag antar att det inte är bra att få kalciumkarbonat(CaCO3) i vattnet? eller kommer det att omvandlas till något annat?

                          Jag har en Co2 anläggning redo att startas nu men jag vet inte om jag vågar starta den.



                          /Magnus
                          /Magnus

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            • January 2002
                            • 585

                            #14
                            Hej

                            Om jag inte har missa något så har du ett pH på 8 och karbonathårdhet 5-7(den stiger med tiden).

                            Läs www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=272

                            Varför jag tidigare skrev att du bör avlägsna "kalken" innan koldioxiden tillförs var ditt önskemål om ett pH på 6,5. Men läser du det andra tråden förstår du nog orsaken, men det går att komma ned till pH 6,5. Du får då tillföra mer koldioxid.

                            Den kemiska formeln beskriver att tillför du koldioxid händer ingenting som du ser, men stänger du av koldioxiden fälls CaCO3 ut. Den(CaCO3) blir löst från ditt bottenmaterial och ligger som joner i vattnet när du tillför koldioxoden, men när koldioxiden minskas fälls den ut.

                            Mvh
                            Rickard

                            /Rickard
                            don Quijote och KA.
                            http://www.killifish.tk

                            Kommentar

                            • Magnus Olsson
                              • January 2002
                              • 99

                              #15
                              Toppen, då kanske jag kan slippa byta sanden just nu. Kan passa på om jag i framtiden får tag på ett till akvarium o ha mina nuvarande fiskar där när jag byter sand.

                              Så om jag nu skulle få slut på co2 under några dagar, skulle utfällningen av CaCO3 kunna skada något? eller klarar sig fiskarna några dagar tills co2 tillförs igen?


                              /Magnus
                              /Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...