Högt pH, kH= ciklider och inget annat? (låångt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magda
    • January 2004
    • 8

    Högt pH, kH= ciklider och inget annat? (låångt)

    Hej, jag är nybörjare på det här med akvarium så om jag verkar helt bakom flötet så stämmer nog det... Hoppas ni har lust att hjälpa mig ändå.

    Jag har ett 155 l-akvarium med växter och ganska få fiskar (2 Guldgirami, ett litet stim neonfiskar, 3 Sorgmanteltetror, 2 borttynande Molly, en Kuhliål och tre malar som jag inte vet vad de heter) Under det dryga halvår jag har haft akvariet har jag inte funderat särskilt på vattenvärden osv, bara varit rädd för Nitrit eftersom det var det enda jag blivit varnad för. Har nog tyckt att det varit konstigt att fiskarna tynat bort för mig.

    Problem 1:
    För ca en månad sedan gjorde jag ett stort vattenbyte, ca 50 %, och vattnet blev vitt (luktar ingenting). Killen i första akvariebutiken tyckte att jag skulle göra täta vattenbyten ett par dagar och se om det hjälpte, annars droppa i Clearol (el liknande). Sagt och gjort, ingen skillnad i vattnet.
    I akvariebutik nr 2 fick jag rådet att mäta pH (vilket jag gjorde och det visade topprekordet 9) och INTE göra vattenbyte på 3 veckor eller då Ph-värdet understiger 6,5. Sedan max 10% i veckan.
    Ek-extrakt, en tesked igår och en i dag, tycker ändå att pHvärdet fortfarande ligger minst på 8,5. Droppar 10 ml Nitrivec per dag sedan 2 dagar (en kur på 10 dagar tänkte jag) och ser ännu ingen skillnad på vattnet. Frågan är alltså, vad är det vita och hur åtgärdar man det? Är jag på rätt väg eller är det ett säkert sätt att ta död på allt?

    Problem 2:
    Jag har ett naturligt högt pH och enligt hommunens hemsida dH 8. Finns det några fiskar som tål sånt vatten? Ciklider har jag snappat upp, men jag vill gärna ha ett akvarium med växter. Några tips?

    Mycket tacksam för svar...

    Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
    www.foraldrar.com