Högt pH, kH= ciklider och inget annat? (låångt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magda
    • January 2004
    • 8

    Högt pH, kH= ciklider och inget annat? (låångt)

    Hej, jag är nybörjare på det här med akvarium så om jag verkar helt bakom flötet så stämmer nog det... Hoppas ni har lust att hjälpa mig ändå.

    Jag har ett 155 l-akvarium med växter och ganska få fiskar (2 Guldgirami, ett litet stim neonfiskar, 3 Sorgmanteltetror, 2 borttynande Molly, en Kuhliål och tre malar som jag inte vet vad de heter) Under det dryga halvår jag har haft akvariet har jag inte funderat särskilt på vattenvärden osv, bara varit rädd för Nitrit eftersom det var det enda jag blivit varnad för. Har nog tyckt att det varit konstigt att fiskarna tynat bort för mig.

    Problem 1:
    För ca en månad sedan gjorde jag ett stort vattenbyte, ca 50 %, och vattnet blev vitt (luktar ingenting). Killen i första akvariebutiken tyckte att jag skulle göra täta vattenbyten ett par dagar och se om det hjälpte, annars droppa i Clearol (el liknande). Sagt och gjort, ingen skillnad i vattnet.
    I akvariebutik nr 2 fick jag rådet att mäta pH (vilket jag gjorde och det visade topprekordet 9) och INTE göra vattenbyte på 3 veckor eller då Ph-värdet understiger 6,5. Sedan max 10% i veckan.
    Ek-extrakt, en tesked igår och en i dag, tycker ändå att pHvärdet fortfarande ligger minst på 8,5. Droppar 10 ml Nitrivec per dag sedan 2 dagar (en kur på 10 dagar tänkte jag) och ser ännu ingen skillnad på vattnet. Frågan är alltså, vad är det vita och hur åtgärdar man det? Är jag på rätt väg eller är det ett säkert sätt att ta död på allt?

    Problem 2:
    Jag har ett naturligt högt pH och enligt hommunens hemsida dH 8. Finns det några fiskar som tål sånt vatten? Ciklider har jag snappat upp, men jag vill gärna ha ett akvarium med växter. Några tips?

    Mycket tacksam för svar...

    Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
    www.foraldrar.com
    www.alltomtradgard.se
    *nytt* www.zoopet.com
    (saknas bara ett forum för islandshästlovers)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Sluta böka med vattenkemin, du gör mer skada än nytta. Den vita dimman är en blomning av nån mikroorganism - det brukar kallas "infusorier" men är det troligen inte. De kommer när organiskt material ruttnat i akvariet, så det finns mycket näring i vattnet. En behandling som sägs funka är att se till att absolut inget ljus når akvariet på cirka tre dagar (dvs fäll ner persiennen och lägg en filt över akvariet).

    2) Du har förmodligen standard svenskt kommunalt kranvatten, dvs ett pH mellan 8 och 8.5, och låg till medelhög hårdhet. Vilka fiskar som helst kan leva och må bra i sånt vatten; däremot kan du behöva åtgärda det om du vill *odla* extrema svartvattenfiskar typ neontetra eller vissa dvärgciklider, för deras rom blir inte befruktad i hårt vatten.

    Sen är det inte alls så att ciklider med nödvändighet äter eller förstör växter. Massor av ciklider, särskilt insekts/plankton ätare som t.ex. palettciklid, Julidochromis eller Neolamprologus, rör inte växter alls.
    Men du är som sagt inte alls begränsad till ciklider. Även om vi inte låtsas om att även t.ex. skalarer, neontetror och fjärilsciklid klarar sig bara fint i ditt vatten, så finns det gott om djur som i naturen föredrar vatten med hög pH och hög hårdhet (gärna med lite salt i också) - exempel är platy, regnbågsfisk, alla gobies, räkor & kräftor, många tetror och killies, kardinalfisk, guldfisk etc.

    I första hand är det utpräglade regnskogsfiskar, och då främst amazonas-fisk, som i naturen lever i svartvatten och INTE föredrar vatten med pH mellan 7 och 9.

    Vad gäller växter är det iofs så att de flesta växer bäst vid ett pH mellan 6 och 7, och vissa växter får allvarliga problem vid pH över 8, men det är ingen brist på växter som tål eller gillar högre pH - exempel är t.ex. Vallisneria, Sagittaria, Crinum, javamossa, javaormbunke, Anubias, vattenpest, och Najas.

    Du är inte alls så begränsad i urvalet som du verkar tro. Faktiskt är du nästan inte begränsad alls.

    Hett tips: använd Zoopets sökmotorer för växter och fisk. Ställ in på pH mellan 7 och 9, och titta igenom dina alternativ.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Ursprungligen skickat av Magda
      Frågan är alltså, vad är det vita och hur åtgärdar man det?
      Jag tror att det vita är CaCO3, dvs utfälld kalciumkarbonat och helt ofarligt. Det försvinner av sig själv, brukar vara borta efter en vecka, MEN det kommer tillbaka vid större vattenbyte. Min rekommendation är att inte göra några vattenbyten alls på minst en vecka, det borde klarna en del då. Jag är dock lite osäker på hur ett högt pH påverkar det. Någon annan kanske kan upplysa oss om det?

      Att du har få fiskar gör att det produceras väldigt lite CO2 och då sitter grumlingen i längre. Lite vanlig akvarieskit skulle hjälpa, men det för ju med sig andra problem.

      Kommentar

      • Magda
        • January 2004
        • 8

        #4
        Tack för svar, jag låter bli att fixa med vattnet på ett tag nu... Tror jag har varit övernitisk.
        Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
        www.foraldrar.com
        www.alltomtradgard.se
        *nytt* www.zoopet.com
        (saknas bara ett forum för islandshästlovers)

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Berätta gärna hur det går. Om du inte använt vattenberedningsmedel t.ex. sera aquatan kan du prova det, jag har upptäckt att det gör mina akvarier klarare efter vattenbyte.

          Har akvarieaffärerna likadant vatten som du?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            För att få utfälld kalciumkarbonat utan vidare krävs överskott på koldioxid i vattnet. Ett enkelt sätt att komma runt det är att lufta vattnet i ett dygn och sen låta den utfällda kalken sjunka till botten i lugn och ro (tar en dag eller så) innan man häller vattnet i akvariet.

            Har man kommunalt vatten borde detta aldrig hända, utan det är ett problem mest för folk som har egen brunn i områden med kalkrik berggrund.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Ursprungligen skickat av Azur
              utan det är ett problem mest för folk som har egen brunn i områden med kalkrik berggrund.
              Mitt i prick. Tyck lite synd om mig. Såg att vår frågeställare kom från kalkön Öland, så jag tänkte det kunde ha lite samband. Jag bodde tidigare i Malmö med kommunalt vatten och det hände då med, men inte alls lika extremt.

              Ställer jag upp ett akvarium med bara vatten utan sand, växter och djur händer detta:
              - utan genom luftning grumlar det efter en dag och är ungefär lika grumligt efter en vecka
              - med genomluftning börjar det klarna efter en vecka, men det blir aldrig helt klart

              Ställer jag upp ett akvarium med innehåll så händer detta:
              - Siktdjupet blir 25-30 cm efter ett dygn, dvs det går inte att se bakgrunden. Efter en vecka börjar det blir klart.

              Byter jag mer än 10-15% vatten åt gången blir det mjölkigt.
              Använder jag vattenbehandlingsmedel klarnar det mycket snabbare.

              Kommentar

              • Magda
                • January 2004
                • 8

                #8
                Ha- nu är vatten kristallklart och pH ligger lite lägre. Jag var lite skraj ett tag att det alltid skulle vara dimmigt men men. Får se hur det blir vid nästa vattenbyt...
                Ett favoritforum för varje favoritämne är livsnödvändigt:
                www.foraldrar.com
                www.alltomtradgard.se
                *nytt* www.zoopet.com
                (saknas bara ett forum för islandshästlovers)

                Kommentar

                Arbetssätt...