Avhärdare - Vad händer med GH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mel
    • April 2003
    • 29

    Avhärdare - Vad händer med GH?

    Hej,
    Bor i Uppsala och vattnet i min brf avhärdas innan det kommer till min kran.
    Avhärdaren är av en sån typ att salt hälls i en tank för att få bort "kalket".
    Är lite dåligt bevandrad i avhärdare, men min förhoppning att någon kanske kan ge en liten förklaring hur de funkar.
    Man byter kalciumjonen mot en natriumjon

    Kan man "fixa till" värdena igen?
    Hur kan jag stoppa dit några kalciumjoner igen? En kalksten?

    Har hört (och läst) att det inte ska spela så stor roll vad för GH man har men tror nog att det borde höjas en smula i varje fall.


    Värden:
    pH 8.0
    KH 160 mg/L CaCO3(behöver 16 droppar innan det skiftar färg, #droppar x 10 = mg/L CaCO3)
    GH < 20 mg/L CaCO3(slår om direkt efter en droppe, anmärkningsvärt lågt!)

    Fiskar:
    Kardinaltetror (nya)
    Gul Molly
    Kardinalfisk (ska bytas bort)
    Gibbiceps

    mvh
    Mel
    Mvh,
    Mel
  • mel
    • April 2003
    • 29

    #2
    Har läst lite trådar här och det verkar som om jag kör med avslaget sodavatten.

    Så kann sk sodavattnet ha mycket högt karbonathårdhet men inget totalhårdhet, i fall det finns bara natrium- ock kaliumkarbonater och -vätekarbonater.
    Om jag tillsätter kolsyra kanske jag kan sälja det på flaska.
    Mvh,
    Mel

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Tänkt på att flytta någon gång? ;-)
      Avhärdat vatten är inte bra till någonting inte ens växter gillar det.
      En RO vore perfekt för dig, den tar bort saltet och membranet kommer hålla mycket länge eftersom vattnet redan är avhärdat.
      GH är kalcium och magnesium bundet till någon mineralsyra såsom saltsyra, fosforsyra mm.
      KH är kalcium och magnesium bundet till kolsyra.
      Eftersom du inte har tillgång till icke avhärdat vatten för att blanda RO-vattnet med till de värden du vill ha, om du inte hämtar i källaren innan avhärdaren förstås. Så kan du antingen köpa mineral/spårämnen på flaska i akvarieaffären eller blanda en liter RO-vatten med 2 dl havssalt, 2 dl kalcium (ogödslad trädgårdskalk) samt 0,5 dl bikarbonat ett par droppar saltsyra skakas väl. Prova sedan hur mycket du behöver tillsätta per 10 L vatten i en hink för att nå de värden du vill ha, tillsätt lite i taget och rör om...mät efter varje dosering.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        JE: det där låter jättekonstigt. Jag ahr haft en dialog med både mitt vattenverk och ett företag som pysslar med vattenrening och avhärdning med en rad olika metoder och sökt runt en del på internet. Detta är vad jag fått fram.

        GH är kalcium och magnesiumjoner bundna med antingen karbonatjoner (den temporära hårdheten) eller sulfatjoner (den permanenta hårdheten).

        KH är alkaliniteten eller karbonathårdheten, karbonatjoner som kan vara bundna med kalcium, magnesium, natrium, kalium och säker nått annat. Den del av karbonanterna som är bundna av kalcium och magnecium representerar också som temporärhårdheten (se GH).

        Lite exempel:
        Exempelvis kalciumsulfat påverkar GH men inte KH, natriumbikarbonat påverkar KH men inte GH och kalciumkarbonat påverkar både KH och GH.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Din förklaring av GH köper jag om det inte vore för din förklaring av KH.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • pupfish
            • December 2003
            • 248

            #6
            "Bundet" innan det löstes i vatten men EJ "bundet" i vattnet, då ligger de som joner. Ligger det som "bundet" i vattnet handlar det om en utfällning.

            T ex.

            CaCO3(s) <==> Ca(2+)(aq) + CO3(2-)(aq);
            500+

            Kommentar

            • Panorama
              • January 2004
              • 45

              #7
              Man kan enkelt säga att ett jonbytarfilter tar bort all kalk i vattnet dvs. 0 i hårdhet. Sedan får man öppna en förbigång förbi filtret och på så vis tillsätta önskad kalkmängd genom det icke avhärdade vattnet.
              Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

              Bosse.

              Kommentar

              • mel
                • April 2003
                • 29

                #8
                Hej, tack för att ni bevärdigar mig med svar.

                Jag kan tyvärr inte hämta vatten innan avhärdningen.
                Vi bor i parhus och avhärdaren ligger vid miljöstugan vid utfarten.
                Grannarna skulle börja peka finger åt mig om jag gick och hämtade vatten i hinkar.
                Det är inget alternativ.

                Men vad säger ni?
                Vad är en RO?
                En RO vore perfekt för dig, den tar bort saltet och membranet kommer hålla mycket länge eftersom vattnet redan är avhärdat
                Ska jag köpa kalciumsulfat och hälla i? Låter som ett gift. Ingen risk att fiskarna dör?
                Finns det någon bra kommersiell GH-höjare för akvarievatten?
                Vill såklart inte höja GH till vilket pris som helst (läs döda firrar).
                Mvh,
                Mel

                Kommentar

                • Panorama
                  • January 2004
                  • 45

                  #9
                  Ett osmosfilter slår isönder vatten particklarna så att bara rent vatten passerar filtret dom skitiga particklarna är för stora och således fastnar i filtret. Du kan läsa lite mer här.
                  http://www.oranda.se/prod08.htm
                  Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

                  Bosse.

                  Kommentar

                  • mel
                    • April 2003
                    • 29

                    #10
                    Oj vad dyra!
                    Men säkert mkt bra.
                    Tror inte att jag köper en sån maskin förrän jag köper ett större akvarium.

                    Om jag köper mineral spårämnen i affären så bör denna vara inriktad på magnesium och kalcium alltså?
                    Ingen som vet nåt bra märke?
                    Mvh,
                    Mel

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      pupfish: helt rätt, jag skulle inte skrivit bundet utan "hör ihop med" eller liknande.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        mel: kalciumsulfat är vanligt gipspulver. Jag har inte provat det själv och har fått blandade uppgifter om dess löslighet i vatten.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • mel
                          • April 2003
                          • 29

                          #13
                          AndreasN: Säg att jag blandar i gipspulver och lyckas lösa det i vattnet till lagom GH. Ingen risk att jag häller i nåt giftigt för fiskarna?
                          Jag är inte så hemma på akvariekemi.
                          Mvh,
                          Mel

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Nej det är inte giftigt. Men alla sulfater innehåller restsyra och kan då sänka pH och KH i vattnet.

                            Om du inte vill använda RO tror jag bästa sättet är att reducera KH till mycket lågt med hjälp av en syra (typ saltsyra) och lufta ur koldioxiden som bildas. Sen bygga upp hårdheten igen med kalciumkarbonat (kalkmjöl) och magnesiumsulfat (pH-neutral finns att köpa hos Hjortgatans).

                            Eller så använder du inte saltysan och ökar bara GH på ovanstående sätt och accepterar att KH också kommer öka. Men det funkar garanterat.

                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • mel
                              • April 2003
                              • 29

                              #15
                              Men AndreasN...
                              Vad menar du?
                              Nej det är inte giftigt. Men alla sulfater innehåller restsyra och kan då sänka pH och KH i vattnet.
                              Eller så använder du inte saltysan och ökar bara GH på ovanstående sätt och accepterar att KH också kommer öka. Men det funkar garanterat.
                              Ökar eller sjunker KH om jag tillsätter gips?
                              Nåja, jag får väl se.

                              Tack för alla svar, ska köpa lite gips och testa.
                              Återkommer med resultat.
                              Trevlig helg
                              Mvh,
                              Mel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...