Hur ska jag bäst vänja malen vid annan hårdhet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Hur ska jag bäst vänja malen vid annan hårdhet?

    Imorgon ska jag hämta en mal där vattnet är väldigt hårt (18) hur ska jag på bästa sätt göra så att han inte dör? Räcker det att ha den i en påse och sakta fylla på med jämna mellanrum av mitt akvarievatten eller ska jag göra på något annat vis? Där jag bor ligger hårdheten på ca 9. Kanske är detta inte en fråga som jag ska ställa här men jag hoppas att ni ändå svarar.
    cikliden
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Använd en hink och häll ner malen med vattnet i påsen, koppa sedan in med ditt akvarievatten under flera timmar. Ca 3-4 dl var 30 minut tills du fyllt hinken till minst 50%, en del malar är känsligare än andra så det beror på vad för mal du ska koppa in. Små arter är känsligare än större rent generellt, ex.vis Hypancistrus jämfört med en Hypostomus. Se till att få malen i en stor påse med lite mer vatten än normalt, är det för lite vatten som följer med så får du ta mindre vatten från karet när du koppar in.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • nybörjaren
      • July 2003
      • 132

      #3
      Hur blir det då med värmeskillnaden när jag för över den i akvariet där det är 25 grader?Det är en stor ancistrus som jag ska hämta idag.
      cikliden

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Om du inte har karet ute :-) så borde det i stort sett vara samma temp i hinken efter ett par timmar som i karet...du fyller ju på med vattnet från ditt akvarium. På sin höjd kan det skilja någon grad med det spelar inte någon större roll.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • nybörjaren
          • July 2003
          • 132

          #5
          Ja kom på det när jag hade skickat iväg frågan! Malen mår bra och tack för alla tips.
          cikliden

          Kommentar

          Arbetssätt...