ph o co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #31
    Eller att man stryper flödet och låter det pysa ut via en tryckventil då.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Messier
      • January 2004
      • 187

      #32
      Jag har tittat i Claes Ohlssons katalog vad det gäller gasarmaturer...bra pris:329:- bara. Var hittar man sen en passande nålventil o magnetventil?....nya sådana..inget skrot...
      Mvh Jan

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #33
        Billiga tryckreduceringsventiler är inte så svåra att hitta hos "svetshandlare". Skulle gärna vilja hitta resterande delar billigt också.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Fiskfantasten
          • October 2002
          • 72

          #34
          Bygg din egen CO2 anläggning
          Text och illustration: Jesper Thorell
          Efter att ha läst igenom en diskussion, som gäller CO2 gödning i akvarier, i forumet här på AkvarieGuiden, kom jag på att det kanske skulle vara värt att skriva en liten artikel kring ämnet.

          Vad är CO2?
          CO2, eller kolsyra är restprodukten som vi och fiskarna har i vår utandningsluft/vatten.

          Producerar inte fiskarna tillräckligt med CO2?
          Om man inte har väldigt lite växter eller för mycket fisk produceras inte tillräckligt med CO2. Växters torra substans består till mellan 60 och 70 % av kol. Merparten av det kol en växt är uppbyggd av fås från CO2.

          Är det inte farligt att hålla på med kolsyra?
          Den mängd kolsyra som bildas borde närmast kunna jämställas med ett gigantiskt bullbak. Och största faran med det är väl frossandet i efterhand. Faran ligger i om det blir stopp i systemet, trycket kan då bli så högt att en slang brister eller en flaska ”exploderar”, men den risken förefaller väldigt liten så länge man bara ser till att det bubblar ur syrestenen.

          Är det dyrt?
          Jag uppskattar att min anläggning kostade mig ca 50:-, vidare kostar den ca 7:- i månaden. Detta är fullt tillräckligt till mitt 170 l kar. Jag tror att anläggningen bör räcka till ett 250 l kar.

          Är det svårt?
          Jag skapades med 5 tummar på varje hand. Jag snickrade ihop anläggningen på uppskattningsvis två timmar.

          Vad behövs?
          • 2 PET-flaskor med tättslutande kork. (original korken är utmärkt)
          • Silikonslang, eller luftpumps slang
          • Silikonfog eller limpistol
          • Syresten eller alträbit
          I den ena korken (kork 1) gör man ett hål som är lite mindre än diametern på slangen (5,0 mm). Tryck igenom slangen genom hålet, och täta skarven mellan korken och slangen med limpistol eller dylikt. Det är viktigt att skarven blir gastät. Jag fogade både på ovan och insidan av korken. Den andra korken (kork 2) skall ha två hål av samma dimension som i kork 1. Slangen som kommer från kork 1 skall in i ett av hålen i kork 2 och gå ner till botten på den PET-flaskan. Från det andra hålet i kork 2 ska det gå en slang som ska leda ner i akvariet. På änden som är i akvariet sätter man fast syrestenen/alträbiten. Foga skarvarna i kork 2.

          Nu är hela byggfasen klar! (se bild)
          Mesken jag har blandat består av:
          • 1 liter ljummet vatten
          • ½ jäst paket
          • 2 dl socker
          Blanda allt väl till jäst och socker löst sig. Denna laddning fungerar i ca 2 veckor för mig. På slutet kan man skaka om meskflaskan för att förlänga processen ytterligare en stund. Efter ett par timmar börjar det bubbla kolsyra.
          Andra flaskan fyller man med vatten, detta för att tvätta gasen. Dessutom kan man använda den som bubbelräknare. Skruva på korkarna och rigga fast syrestenen/alträbiten nära botten någon stans i akvariet.

          Hur fungerar det?
          När jästen jäser, konsumerar svamparna socker. Restprodukten blir alkoholer och kolsyra. Vid rumstemeratur och de tryck vi leker med är alkoholerna flytande och större delen av kolsyran i gasform.
          MSN:Emil_l3000@hotmail.com
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73005

          MVH//EMIL

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #35
            Fiskfantasten: din metod är utmärkt och jag använder den själv fast ytterligare förfinad med gelatinmäsk och utan silikon eller smältlim. Men jag ska byta till tub så fort jag får råd (inklusive controller). Jag har just nu 7 flaskor mäsk igång.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...