Simmig yta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    • January 2002
    • 567

    Simmig yta

    Hej, har ett 100 liters som har varit igång i 6 veckor, nästan hela tiden har jag haft en vitaktig simmig yta. Hur blir man av med den? Har gjort mina delvattenbyten varje vecka, matar en gång per dag. Fiskarna verkar inte må dåligt, vattenvärdena är bra. Har 10st Tigerbarber, 3 Fembandsbarber, 5 Sebrafiskar samt 3 algätare, kan väl inte vara för mycket fisk? Tacksam för tips.

    mvh / Pjotr
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Pjotr,
    Visst kan det bli problem när man startar upp ett akvarium om man inte tillsätter ett bakteriekultur, men i ditt fall är det nog inte detta.
    Det var sannolikt något i sanden eller i en rot, kan också ha funnits lite släppmedel (kvar sedan tillverkningen då plasten gjuts i en form och släppmedel används för att inte plasten skall fastna i formen) kvar på en pump eller liknande. Om någon röker i rummet kan liknande problem uppstå. Mycket fett torrfoder (typ laxfoder) kan också var en orsak. Om du använt frysfoder kan det också komma från vattnet djuren gått i.
    Sannolikt är det inte något farligt och det brukar inte komma tillbaka när man väl tagit bort det. Så det är "bara" att avlägsna det. Detta kan dock var lite lurigt.
    Ett knep är att lägga ett läskpapper eller tidning på ytan en stund. Ett annat att använda en fyrkantig burk som man pressar ner under vattenytan precis så mycket att ytvattnet rinner in.
    Finns också speciella pumpar som tar in ytvattnet, men ovanstående knep funkar även om det tar en stund.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pjotr
      • January 2002
      • 567

      #3
      Nu har jag testat med tidningspapper och visst försvinner den simmiga ytan, tyvärr så är den tillbaks nästa dag. Jag försöker väl ett par gånger till...

      mvh / Pjotr

      Kommentar

      • Christian Alfredsson

        • December 2001
        • 707

        #4
        Har man en luftpump kan man sätta in den. Luftbubblorna slår då sönder ytskiktet

        ____________________
        Christian Alfredsson
        ________________________
        Christian Alfredsson
        http://www.tropheus.info

        Kommentar

        • Pjotr
          • January 2002
          • 567

          #5
          Nya försök med tidningspapper, hinner försvinner och kommer tillbaks direkt efter delvattenbyte, tråkigt men sant! Fler förslag på åtgärder?

          mvh / Pjotr

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej igen,
            Det måste ju komma från något.
            Uteslut alternativen ett efter ett
            1/ Någon sten?
            Finns faktiskt vissa stenar som läcker ut "olja".
            2/ Någon rot?
            Ovanligare, men också möjligt.
            3/ Pumpen?
            Också ovanligt, men vissa pumpar är lite inoljade, detta brukar dock försvinna rätt snabbt.
            4/ Gruset?
            Möjligt, men nog det sista man kollar. Är det inköpt i en affär borde detta inte vara orsaken, lite större chans om du plockat det ute.
            Kanske sköljde du ur det för dåligt innan du lade i det, men om detta är orsaken brukar det försvinna på några veckor.
            5/ Fodret?
            Väldigt fett foder kan ge en hinna på ytan.
            Knappast troligt om det är ett vanligt kommersiellt akvariefoder du använder. Mata dock försiktigt en tid.
            6/ Rökning i rummet.
            En möjlig orsak.
            Du har nog inget annat val än att gå igenom de olika punkterna för att alltefterhand kunna utesluta dom.
            Tror också att Eheim har en pump som tar in ytvattnet, vilket skulle vara ett sätt att bli av med problemet eftersom det då sannolikt filtreras bort.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell


            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Pjotr
              • January 2002
              • 567

              #7
              Testade med en x-tra pump och då försvinner den simmiga ytan nästan. Men inte ska jag behöva ha två innerfilter i ett så litet akvarium? Men men, fiskarna verkar inte bekymra sig så mycket. Nu får det vara så här tills vidare, tackar för hjälpen i alla fall.

              mvh / Pjotr

              Kommentar

              • Peter G
                • January 2002
                • 339

                #8
                Hej Pjotr.

                Kan du inte försöka ha pumpens utmynning närmare ytan så att du får fart på densamma ?

                /Peter

                http://akvarium.mirrorz.com

                Kommentar

                • Pjotr
                  • January 2002
                  • 567

                  #9
                  Jodå det har jag också, den bryter vattenytan men ändå så blir det simmigt c:a två dm ut från pumpen. Ska tillägga att jag har fler akvarier utan något som helst problem med "simmiga ytor". Där sitter utblåset två-tre cm under ytan och det är klart och fint vatten. Får väl ta och börja om från början med det här lite senare...

                  mvh / Pjotr

                  Kommentar

                  Arbetssätt...