Oljig hinna på vattenytan...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liljeros84
    • September 2008
    • 108

    #16
    Kuhli och bottenfoder,

    fick också nyligen problem med "oljig" yta så jag googlade det, intressant att kuhli's och bottenfoder nämdes, det är precis vad jag skaffade innan jag fick en oljig yta...

    why!?
    http://www.liljeros.net
    under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ursprungligen postat av fveduk
      Joo Men min hinna är mer oljeaktig. rengbågsförgad om ni förstår vad jag menar hehe.
      "Tycker mig ha läst att fler fått denna symptom då de kört "öppet"".
      asså erik erum ungefär vet inte om jag missförstår dig hehe????
      Detdär symtomet fick jag efter att ha varit nere i akvariet med hand kräm/lotion på händerna. Fick ta väck ytvattnet med hjälp av en bunke som jag drog längs ytan tills allt var borta.

      Kuhliina har inget med det att göra, har 10 stycken och ger sjunkfoder varje dag, och jag har aldrig fått nån hinna förutom den gången med handkrämen.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #18
        Jag röstar på att det är algtabletter sm brukar göra en sådan hinna.

        Kommentar

        • Rolle85
          • January 2009
          • 124

          #19
          Är nästan 100% säker på att de beror på fodret, att de innehåller någon form av olja/fett. Har man tillräcklig fart vid ytan med hjälp av filter så kan man få bort det. När jag såg det i ett av mina räkkar ökade jag effekten på pumpen och 10 minuter senare var de en klar yta igen.
          15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
          54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
          35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #20
            Rikta utblåset på pumpen mot ytan så ytan bryts. Har du en defusor så använd den så försvinner hinnan, antagligen proteinhinna förresten, brukar breo på foder...

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #21
              Jag hade en sån hinna på mitt akvarium innan jag ens stoppat i några växter eller fisk så det kan mycket väl ha berott på handkräm. Jag sög upp den genom att lägga ark av hushållspapper på vattenytan. Fast jag vet inte om det var en så bra idé för något kan kanske komma ut i vattnet från hushållspappret. Så sen bytte jag allt vattnet ändå.

              Kommentar

              • liljeros84
                • September 2008
                • 108

                #22
                men handkräm?!

                ja har ju aldrig använd handkräm i hela mitt liv? visserligen drar man på sig en flottig yta så här till vintern... ja satsar på att de är fodret!
                http://www.liljeros.net
                under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #23
                  Har ofta haft problem med "regnbågsskimmrande eller grå-aktig hinna på ytan utan att kunnat hitta anledningen till detta. Har försökt med att avlägsna hinnan med tidningspapper mm, men den kommer ju tillbaka direkt. Att rikta utblås från filter mot ytan fungerar inte heller. Däremot så fixade ett par Black Molly det hela på några timmar. Så kan man ha ett par Black Molly så är problemet ur värden.

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #24
                    Det finns en pryl som kallas ytvattenrenare (tror jag...) Ska tydligen vara effektivt, har aldrig provat själv. Fluval har en för 160 spänn ca. E-heim har åxå men den ska tydligen vara kass... Men för mig funkar det att köra utblåset mot ytan, men det krävs ganska bra blås, min pump ger 3500 l/h...

                    Kommentar

                    • Platydoras costatus
                      • March 2008
                      • 44

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                      Det finns en pryl som kallas ytvattenrenare (tror jag...) Ska tydligen vara effektivt, har aldrig provat själv. Fluval har en för 160 spänn ca. E-heim har åxå men den ska tydligen vara kass... Men för mig funkar det att köra utblåset mot ytan, men det krävs ganska bra blås, min pump ger 3500 l/h...
                      Köp inte Fluval, den suger elefantballe. du kan få min, använde det ett par veckor innan jag slängde ut skiten ur akvariet.
                      Conny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...