Oljehinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miwa
    • June 2002
    • 48

    Oljehinna på ytan

    Undrar hur jag skall bli av med min oljehinna som uppkommit på ytan. Kör ett Juwel Lido 100 l, och har riktat utblåset uppåt, för att få rotation på vattnet.
  • reily
    • April 2002
    • 98

    #2
    Oljehinnan kommer och går skulle jag vilja säga, jag tycker själv inte det är något problem, den brukar försvinna med nästa vattenbyte. Ett mer radikalt tips är att suga upp hinnan med ett tidningsark.
    Kanske minska utfodringen litet?

    Mvh Rickard

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Först hade jag en Eheim surface extractor som suger ner vattenytan i filtret. Funkade kanon även om den hade en tendens att låta lite och bli igenproppad av gamla blad.

      När jag slutade att göra rent bottnen med sandtvättare/slamsugare så försvann hinnan. Att så kraftigt störa den nyttiga bakteriekulturen i bottengruset "is a no-no". Ta bara bort det värsta slammet *ovanpå* gruset där det är visuellt störande. Att växterna dessutom älskar ostört botten(slam) som dels innehåller näring och dels innehåller en liten koldioxidreserv är ju bara en fördel.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • catrin
        • January 2002
        • 144

        #4
        Beroende på vilken pump du har(på vissa har du insuget via ett rör, går ofta att ta bort);
        kan du styra upp pumpen så att du har utsprutet jämt med vattenytan, då får du en högre cirkulation på vattnet och det feta ytan blandas ned i akvariet för att sedan sugas upp av pumpen. På samma gång får du också högre syrehalt i akvariet.

        Cattis
        Cattis

        Kommentar

        Arbetssätt...