SNABB!? Kalvattenbyte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    SNABB!? Kalvattenbyte???

    Har precis tömt burken så jag har kvar 30% kvar i burken. Kan jag fylla på med kallvatten från en kran utanför huset med kallvatten? Skadas fiskarna eller tar värmaren hand om det relativt fort. Stör det deras lekbetéende, för det är just därför jag gör detta...

    Det är ett 240L Malawi
    QUick Answer?

    Tack på förhand / Malawi Hult
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Beror på hur kallt vattnet är. Jag hade inte vågat sänka mer än 4-5c hos mna firrar.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Nej det blir nog alldeles för kallt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag skulle inte fylla upp med kallvatten nu... blir för kallt. Jag gjorde det av misstag i ett kar: 100 liter 26 gradigt, tömde och fyllde en tredjedel med kallvatten men akvariets konstruktion gjorde att det varma vattnet cirkulerade till andra delar av karet, vilket gjorde att jag fick 11 grader i burken. Hade Fjärilsciklider och Ancistrusyngel i karet, alla låg på rygg... När jag fått upp värmen lite långsamt så kvicknade alla fiskar till, men Fjärilarna dog senare...
        Fyll kallvatten tills du har en temp på ca 21 grader, sedan får du vänta tills det värmts upp eller till nästa dag och fylla mera... detta blir som en regntidssimulering i expressfart...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          Värm vatten på spisen och blanda till lagom tempererat vatten i hinkar, fullt möjligt till ett 240-liters kar. Gjorde så till vattenbytena i mitt 350-liters kar tills jag skaffade en vattentunna på 155 liter + en extra doppvärmare, så nu värmer jag vattnet i tunnan och pumpar över det med en powerhead till akvariena. Smidigt, faktiskt.
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #6
            <font color="red">När jag stimmulerar mina malar till lek, så använder jag vatten som är runt 7 C. Fast då gör jag i och för sig bara ett 30% vattenbyte.</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            Arbetssätt...