maximalt med syre i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    maximalt med syre i karet?


    lite konstigt uttryckt kanske, men om man vill ha bästa möjliga syresättning i vattnet, hur gör man bäst då?
    kan man rentav få för mycket syre i vattnet, eller finns det några 'nackdelar' med hög syrehalt?

    har läst att syrehalten sjunker i takt med att temperaturen stiger?

    och hur är det med pumpen (eheim aquaball) - vilken inställning ska den stå på för bästa möjliga effekt?
    ett reglage på pumphuvudet gör att man kan justera styrkan på strömningen, men vilket är bäst?
    jag inbillar mig att ju mer det plaskar och skvätter om pumpen = desto högre syresättning av vattnet, men detta kanske är fel...
    hursomhelst är det inte hållbart när man ska sova
    det går att vrida den så att det blir knäpptyst, men då kommer det heller inga bubblor i utflödet.


    någon som vill klappa mig på axeln och överlägset säga 'nehej, lilla emma, så här är det förstår du...'

  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Här är en länk om syrehalt och temp. http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Nej, det är i omöjligt att få för hög syrehalt, iaf utan att använda ren syrgas.
      Man kan övermätta vattnet (vilket du bäst gör genom att syremätta det och sen snabbt höja temperaturen) så du får bubblor överallt, och om nån fisk är skadad kan det sätta sig på fisken och göra det svårt för den att simma. Det finns också tvivelaktiga rapporter om att vid mycket sällsynta tillfällen kan fiskar få bubbelutfällning under huden och inuti skallen.
      That's about it.

      Vill du maxa gasutbytet sätt utblåset så du får maximal omrörning vid ytan, och se till att du inte har en fetthinna på vattnet. Du behöver inte köra så det porlar (fast det inte skadar) bara det rör sig ordentligt vid ytan.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Faktum är att för hög syrehalt kan vara ett problem i saltvattensakvarium efterssom vissa zoantider och mjukkoraller vägrar öppna sig i för hög syrehalt, detta kan leda till att dom svälter. För hög syrehalt får man om man har alltför kraftig algväxt och för lite ytcirkulation. Här använder man altså stark ytcirkulation för att få ner syrehalten. Något liknande har jag aldrig hört om sötvatten, men jag håller inte det för helt otänkbart att det kan vara skadligt (på något sätt) med för hög syrehalt även i sötvatten. Kanske oxiderar gödningsämnena för fort eller något. I allafall så är det inget som är uppenbart.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen skickat av Tropfrog
          Faktum är att för hög syrehalt kan vara ett problem i saltvattensakvarium efterssom vissa zoantider och mjukkoraller vägrar öppna sig i för hög syrehalt, detta kan leda till att dom svälter
          ?

          Är du säker på det? Jag har aldrig hört nåt sånt, plus att de flesta zooanthider och mjukkoraller som hålls i akvarium fotosyntetiserar...

          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av Azur
            Ursprungligen skickat av Tropfrog
            Faktum är att för hög syrehalt kan vara ett problem i saltvattensakvarium efterssom vissa zoantider och mjukkoraller vägrar öppna sig i för hög syrehalt, detta kan leda till att dom svälter
            ?

            Är du säker på det? Jag har aldrig hört nåt sånt, plus att de flesta zooanthider och mjukkoraller som hålls i akvarium fotosyntetiserar...

            Jag citerade Fossås "korallrevsakvariet" + att jag tror att det är just det som är problemet i mitt kar. Även fotosyntetiserande djur svälter om dom inte öppnar sig. Att dom öppnar sig helt och hållet är en förutsättning för fotosyntesen (i xoantellerna).
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...