Uppbyggnad av nedbrytningsbakterier!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Uppbyggnad av nedbrytningsbakterier!?

    Hmmm....vet inte om detta är rätt forum, men jag antar att mitt "problem" handlar om nedbrytningsbakterier.

    Det är ju så att mitt kar är inne på 5:e veckan nu, och jag har haft fiskar i under ca 2 veckor. Har satt in några i taget så att bakteriefloran skall hinna med å byggas upp.
    Det jag nu undrar över är hur man skall slippa få en massa fisksk*t på växter och på botten. Det är väl iofs inget problem, utan jag är mest orolig för att nitriten (eller är det nitraten?) skall stiga pga att det ligger förmycket avföring på botten.
    Vad jag förstått brukar detta "problem" vara övergående då karet sköter nedbrytningen snabbt på egen hand då karet kommit i gång på fullt allvar. Men hur länge kan det dröjja innan bakteriefloran (eller är det något annat som krävs?) är såpass bra i ett 375kar att denna process sköts av sig själv?
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det är därför man slamsuger lite vid vattenbyten. Suger upp en del av sk*ten, vissna växtdelar, alger etc.

    Ett akvarium som sköter allt detta på egen hand kräver mycket ljus och en rejäl fart på växterna, och istället för sk*t så får du ansa växter som växt för mycket.

    Swetrot

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Okej, så slamsug är ett måste. Så bra att jag håller på att bygger en då

      Kommer snart att ha ljus på 0,7W/L å det är la ganska mycke endå...
      Växer så det knakar gör det iallafall...det nästan "sprutar" ut sticklingar och utlöpare i karet å det växer på höjden med... Men som du skriver, det kanske kräver att jag går över karet med slamsugen varje söndag vid vattenbyte...
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      Arbetssätt...