Konstiga djur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hugh
    • September 2003
    • 2

    Konstiga djur

    Hej!
    Jag har ett 220l akvarium till ungefär hälften fyllt med vatten inga växter eller fiskar. Trots detta har jag fått en växande koloni med konstiga små ovala djur som sitter längs glaset och på stenar (samt även en del på skalet på skoldpaddan). De rör sig visserligen ganska mycket men oftast sitter de här.
    Är det nån som har nån aning vad detta kan vara?

    Jag matar sköldpaddan med frysta mygglarver och pellets så jag fattar inte heller hur de har kommit till akvariet
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Runt millimetern långa, va? Det rör sig antagligen om antingen musselkräftor eller hoppkräftor. De finns i stort sett alla akvarier med växter - de sprids med växterna. De livnär sig på alger och detritus.
    Musselkräftan ser ut som en liten mussla med ben; hoppkräftorna är droppformade, rör sig ryckigt, och har ofta två äggsäckar fästa vid bakkroppen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hugh
      • September 2003
      • 2

      #3
      Vet du vad man kan göra åt det? Är de farliga? Kan de spridas på andra sätt än växter, det är flera år sedan jag hade växter i akvariet.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Du kan släppa in småfisk, de äter snabbt upp dem. Nej, de är inte farliga. Ja, de kan spridas på massor av sätt - exv med levandefoder, med växter, med (fuktiga) rötter... Fast du kan också ha haft dem i flera år utan att ha märkt dem.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...