Start/flytt akvarie - tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Start/flytt akvarie - tips?

    Tja

    I helgen åker en polare ner och köper sig ett begagnat akvarie på 320 liter, med akvariet kommer all nödvändig utrustning och fisk, det blir en flytt på 30 mil eller så så att tanken är att vi ska göra så här:

    Tömmer ur allt vatten där, bryr oss inte om att försöka köra filter osv i nån hink, det är för stora filter och för långt tid för att få det vettigt?
    Packar fisken en och en i påsar med mycket luft.
    Häller i gruset i en balja med så lite vatten som möjligt eller inget vatten.

    För att sen starta upp det hemma:

    Gör rent det
    sköljer gruset
    tvättar av växter osv
    Gör rent filter ordentligt
    Jag gör ett vattenbyte hemma på ca 100liter och vi häller i det nya akvariet. fyller resten med kran vatten.
    Idag lägger jag i filtermatta i mitt stora akvarie så att det kan sätta sig lite bakterier i det, lyfter sedan över det i det nya karet sen och låter den ligga där ett par dagar.


    koppar in fisken.

    tänkte först ta med vatten från killen som idag har akvariet men han har för inte så länge sen medecinerat det(i onödan har det visat sig) och därefter inte kört med något kolfilter vad jag förstår...

    Tror ni att det nya karet hoppar igång fort? bakteriemässigt osv...

    gör vi några missar?
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Jag tycker att det verkar vettigt. Det låter supernice

    Jag tror att bakteriefloran ska komma igång ganska fort om ni gör så. Men var försiktiga med att mata de första veckorna tills det är en bra bakteriaflora
    Mvh Anders

    Kommentar

    • Jonas.E
      • May 2003
      • 199

      #3
      det låter bra. Jag har på en kväll flyttat ett 540liters mellan malmö och veberöd, ca 4,5-5 mil enkel resa. Visserligen ingen stor-flytt, men fiskarna var ändå i spannarna i ca 4 timmar eftersom ställningen inte fick plats i bilen och farsan fick köra en gång till fram och tillbaka. Jag hade inget gammalt akvarium då så jag fyllde på med tempererat vatten och transportvattnet, och jag förorade endast en fisk (den hoppade över spannkanten när vi kommit hem).

      Lycka till med flytten, det är alltid roligt med nya akvarium =)
      Mvh Jonas

      Mbuna Rocks

      Kommentar

      Arbetssätt...