Bytt Akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Bytt Akvarium!

    Tjena!

    Idag så bytte jag ut mitt 69L mot ett 110 L. Min fråga är nu då denna: Jag hade inget val än att lägga i mina 6 Fjärilscilkider direkt i vattnet. Kommer de att klara det? Det jag gjorde var att krama ur både mitt gamla filter och filterna i mitt Malawi akvarium. Sedan sparade jag 1 hink med vatten från 69 liters akvariet. Gruset som jag använt har legat i blöt i ca 2 veckor sen jag byte till sand i det gamla. När jag släpte i Fjärilarna så gjorde jag som man gör med ny fisk.

    Kommer de klara det?

    MVH Daniel
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Förmodligen, Man kan aldrig vara säker. Jag har aldrig haft problem med nytt vatten. Mata försiktigt första veckan. Använnd gärna något beredningsmedel.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Hult
      • July 2003
      • 307

      #3
      Ursprungligen skickat av mrsonk
      Förmodligen, Man kan aldrig vara säker. Jag har aldrig haft problem med nytt vatten. Mata försiktigt första veckan. Använnd gärna något beredningsmedel.
      Jag har lagt i Aquasafe...man får vänta och hoppas då. Jag ska ge dem en liten bit räkmix varje morgon...men en liten bit då...
      Alla kan ha fel ;]

      110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

      70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Skit i mat de första två dagarna, sen kan du mata varannan i en vecka. Fiskarna lider inte av det.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nu vet jag att många inte håller med mig.
          De flesta tycker att du gjort rätt när du bytte akvarium.
          Men man ska tänka på att ta vatten eller filter från ett annat akvarium innebär att med vattnet och filtret kan följa parasiter och inte bara nedbrytningsbakterier utan även andra bakterier, som fiskarna inte har något immunförsvar för.
          Själv föredrar jag att mina fiskar bara är i vatten med den egna bakteriefloran.
          Inte så viktigt tycker många men något man ska ha i åtanke om man har fiskar som man är "rädd om".
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Hult
            • July 2003
            • 307

            #6
            Tack för tipset MrSonk!

            Kramfors, jag vet att andra bakteier och andra parasiter hänger med. Men jag prioriterade att få i de nya bakterierna snabbt. Kändes viktigt att få balans på det snabbare.
            Alla kan ha fel ;]

            110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

            70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...