Vattenberedningsmedel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Vattenberedningsmedel.

    Hej!
    Idag köpte jag vattenberedningsmedel till mitt akvarium för att mina fiskar ska få bra vatten. Allt stog i beskrivningen hur man skulle gör men en sak framgick inte så bra för mig, men är säkert superlätt för andra akvarister. Men jag frågar & verkar dum en att inte frågar & ger fiskarna för mycket! Man ska ha i 4 ml för varje 10 liter, så om vi säger att jag gör ett vattenbyte på 10 liter så häller jag i 4 ml & inte för 58 liter som akvariet är på.
    Tacksam för svar!
    Mvh Nova
    Denise
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Om du inte har egen brunn behöver du inte något beredningsmedel vid vattenbyte, om de inte är på mer än 1/2. Annars har du helt rätt, du häller bara i till så mycket nytt vatten du har i, dvs 4ml.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Nu kommer flera att skriva att vattenberedningsmedel är onödigt.
      Nu när du har problem med dina fiskar så använd det, då vet du att du försökt göra det allra bästa för fiskarna.
      Försök att skaffa ett större akvarium, då är det lättare att få bra värden för fiskarna.
      Sök på vattenberedningsmedel på Zoopet.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Håller med Kramfors. Beredningsmedel är aldrig dåligt.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          Om man tror att vattenberedningsmedel gör nytta, så ska man använda det, vad andra tycker är deras ensak.

          Sen kan man vara lite "gammaldags" och lufta ur vattnet i ett dygn i en tunna, tillsätta pH-reglerande medel, värma vattnet till akvariets temperatur + använda vattenberedningsmedel (och dessutom dosera växtnäring dagligen). Och så länge fiskarna lever och mår bra är allt det ovanstående rätt!

          Inte vågar jag chansa och prova utan heller , det har ju fungerat jättebra hittills! Idag beställde jag 3 liter ekbarksextrakt och 2 liter vattenberedningsmedel, räcker ett tag...

          Kompisarna med massor av akvarier, de tar kallvatten direkt ur kranen och tillsätter absolut ingenting, och det fungerar för deras del...

          Sen har vi de som över huvudtaget inte gör delvattenbyte förrän några fiskar strykit med, det däremot är djurplågeri. Fiskar kan inte flytta in hos grannen, när de är missnöjda med omvårdnaden hemma,de dör...

          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Okej tack för svaren! Jag blev rekomenderad det på djuraffären eftersom de som sagt inte har mått så bra under den senaste tiden... Jag blev också rekomenderad att göra vattenbyten (ca 10 l) varannan dag. Jag har ingen egen brunn men jag kör ändå på vattenberednings medel för att vara säker precis som Kramfors sa! Djuraffärsägaren hade själv vart med om det att han tyckte att vattenberedningsmedel var skit men sen dog alla hans fiskar & det vill jag inte vara med om
            Åter igen Tack för svaren!
            Mvh Nova
            Denise

            Kommentar

            • Ante1
              • December 2002
              • 385

              #7
              här har denna fråga diskuterats väldigt ingående:
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10425&SearchTerms=vattenberedni ng
              -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Okej tack!
                Denise

                Kommentar

                Arbetssätt...