Hur ändra vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hurtfrisk
    • May 2002
    • 2

    Hur ändra vattenvärden?

    Hejsan!
    Jag har just skaffat mig en box med olika vattentester och har testat pH och kH i min burk med malawis. Det visade sig att både pH och kH låg allt för lågt. Nu undrar jag hur jag gör för att höja dessa värden.

    Ha det bra / David

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Det finns olika medel man kan köpa i väsorterade akvarie affärer, men det finns billigare sätt som jag rekomenderar.
    Ett sätt att få upp pH är att inreda med kalkhaltig sten/grus. Man kan ochså ha i bikarbonat vid varje vatten byte. Hur mycket man ska ha i beror på vilket pH kranvattnet ligger på. I mitt 250 liters hade jag i ca 1,5-2 msk vid varje vattenbyte, då kranvattnets pH låg på 7.5.
    Du kan börja med att ha i 1-2 msk/100 liter akvarie vatten, du får prova dig fram.
    Iochmed att du höjer pH:t så tror jag kh höjs aotomatiskt??? Jag har aldrig märkt någon skillnad på om man har högt eller lågt kH, men har man ett lågt värde kan man få svängningar i pH värdet
    /Lukas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej David,
      Det finns en hel del att läsa om hur man förändrar vattenvärdena i denna zoopet-avdelning
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...