Svår nöt...fiskar vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tubbs
    • September 2003
    • 25

    Svår nöt...fiskar vid ytan

    Hej

    Blev riktig orolig i gårkväll då en del av fiskarna börja hämta luft vid ytan.Alla andra hade "häftig andning"

    Akvariumet är nystartat för c.a en vecka sedan. Nu på morgonen ser det bra ut igen men tänkte ge lite fakta för att hör om någon vet vad som kan ha hänt.

    De sista 8 fiskarna som mätter c.a 12-15 cm la jag i på fm igår.
    Innan des så var där 35 fiskar med snittmått c.a 8-9 cm. Akvariumet är på 400 l ( således fullt med fisk)

    Tog prov med Aqua quick igår kväll och fick resultaten.(Vet inte om
    det är ett bra sätt att mätta på)?

    NO3 25 NO2 1 GH 14 KH c.a 18 PH mellan 7,2-7,6
    Vilket jag tycker verkar bra....( malmö)

    Har även en extra pump 2000 L/H mitt i akvariumet utan filter och en syre slang för att få syre i akvariumet. Det var fullt med "syre prickar men en del av fiskarna stod ändå vid utan. Temperaturen 25
    ( Höjd akvarium 80 cm )

    Min ordinare pump är Eheim prof. 2 typ 2026 650 std

    En del plastväxter hade jag "tyngt ner" med stålbrickor men tror inte att det påverkar vatten kvaliten något nämnvärt.

    La även märke till att det var mycket lite rörelse vid ytan,men tycker inte att det ska ha någon betydelse när min "andra pump"
    spruta in fullt med syre i mitten av akvariumet.

    Om ni tror att ni vet eller misstänker så...... skriv på.....

    mvh Rickard


  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    det är inte syreprickar du ser, det är luftbubblor...fiskarna kan inte andas dem..rikta en pump mot ytan så kommer det ner massor med syre i vattnet..
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • tubbs
      • September 2003
      • 25

      #3
      Hej Jocke

      Du ser precis ut som Robert kronvall (häcksprinter)

      Det sista jag gjorde i gårkväll var att jag tog bort (vid utsprute)
      rör med 6-7 hål i som hängde ner i akvariumet.Och satte på ett munstycke istället. Innan des så har kanske fiskarna klarat sig på att ett ny vatten är mer rikt på syre. Låter det logiskt??

      Således är det ingen mening med att ha syreslang ner i akvariumet eller? Det kanske till o med ställer till det en del?
      Är mina mätvärde bra?


      Mvh Rickard

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varför så negativ till luftpump med syresten, en fördel är att den pumpar in syre under täckglaset, vattenytan sätts i rörelse och upptar syre från luften, hjälper till att driva ut kolsyra, även andra föroreningar kan drivas ut med en kraftig luftning, med en syresten i filtren får filterbakterierna syre och behöver inte förbruka så mycket av syret i vattnet, sommartid när det blir för varmt i akvariet så kan man använda en luftpump placerad i ett svalare rum som kyler vattnet, med syrestenar utplacerade i akvariet så uppstår inga döda ställen där vattnet står stilla, något som kan hända om det är stenar och växter i akvariet och pumpens utblås riktas uppåt.
        Rätta mig gärna om jag har fel.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          nu hoppade du nog högt utan anledning..hehe.. =)
          jag va inte alls negativ till syrepump, sa bara att hans fiskar inte kan andas luftbubblorna som sitter överallt... utan att pumpen ska riktas mot ytan för att vattnet skall syresättas bra.
          sa faktist inte ens att han skulle stänga av luften i pumpen.

          Tubbs... dina mätvärden är ok förutom NO2, 1 är aaldeles för högt.
          dina fiskar kan nog stå vid ytan för att de håller på & dö av nitritförgiftning... mata mindre, byt vatten och häll gärna ner lite nitrivec.
          så har jag gjort de gånger det har hänt (vid nystart av akvarium)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Hej, JR det var inte riktat bara till dig om luftpump, det har beskrivits flera ja, väldigt många gånger här på Zoopet som onödig.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              KH på 18 i Malmö?

              Kommentar

              Arbetssätt...