I mitt nystartade akvarie så vattnet helt vitt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    I mitt nystartade akvarie så vattnet helt vitt?

    I mitt nystartade akvarie så vattnet helt vitt och jag startade upp de igår förmiddag, idag när jag kollade så är det fortfarande så, helt vitt.. kan tänka mig att det är syre, som gör att d blir så, men endå, ett dygn efter? kan inte ens se från ena kortsidan till den andra, eller från fronten till bakre delen av akvariet..

    Antar att det är normalt, men frågan är hur länge det är så?
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Sök på infusorier i forumet. Jag har aldrig själv råkat ut för det, men många andra har.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Slan11
      • June 2003
      • 316

      #3
      mm ok.. men dom säger att man ska mörkläggaå så försvinner det, har ju varit mörkt inatt och det är ingen skillnad..
      1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Mörklägga måste väl innebära lite längre än normalt?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Slan11
          • June 2003
          • 316

          #5
          jo iofs, men det borde ju vara en skillnad ändå? om man haft det mörk under natten så borde man ju märka en skilolnad
          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

          Kommentar

          • Slan11
            • June 2003
            • 316

            #6
            jo iofs, men det borde ju vara en skillnad ändå? om man haft det mörk under natten så borde man ju märka en skilolnad
            1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Om infusorier lever under samma förutsättningar (i naturen) som alla andra djur så kan väl inte en vanlig natt påverka dom så att dom dör. Eller? Nej om man skall ha ihjäl dom så skall det inte bara vara mörkt utan mörkt längre än vanligt. Som sagt: jag har inga egna erfarenheter, detta resonemanget bygger jag på sunt förnuft.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • September 2003
                • 112

                #8
                Hade du varmt vatten? När man häller i varm vatten så blir det vitt
                Jag har BÄSTA fiskar!

                Kommentar

                • llenho
                  • August 2002
                  • 9

                  #9
                  Du måste mörklägga i mins 3 dagar för att de ska minska, det finns dessutom medel i akvarieaffärer som "kloggar" ihop dem så att de fastnar i ditt filter. När du mörklägger, se till att sätta en handduk eller likn. framför rutorna så att det blir riktigt mörkt!
                  Tänk på at ha bra genomluftning då infusorier tenderar att göra slut på syret. Har du växter, kan du försöka flytta dem, eftersom de inte gillar att vara mörklagda flera dagar i stäck..

                  Kommentar

                  • Ola paul
                    • March 2003
                    • 432

                    #10
                    Brukar väl vara så vid uppstaret av avkvariet? Jag fick helt vitt"dimmmigt" vatten när jag startade uåå mitt 100Ö kar det försvann efter ett par dagar.
                    Ola Lindeberg.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

                    Kommentar

                    • gosatta
                      • December 2002
                      • 2669

                      #11
                      Jag skulle rekomendera att börja med å testa några större vattenbyten ganska tätt efter varandra INNAN man kör med mörkläggning, brukar oftast fungera bra det också. Fördelarna är väl att man slipper "döda" allt i karet. Vid mörkläggning dör ju även alger etc. vilket kan leda till sämmre vatten så för mig är mörkläggning alltid sista utvägen.
                      /Mats Åhrman
                      http://www.gosatta.org
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com
                      http://www.ciklid.se

                      Kommentar

                      • Oeekje
                        • July 2003
                        • 14

                        #12
                        Hej
                        Det låter nästan som när jag startade upp mitt akvarium. Mitt vatten var vitt och ej genomskinligt för att jag hade köpt jätte snyggt grovt sand (mycket grovt)och hade <font color="blue"><font face="Arial Black">"glömt"</font id="Arial Black"></font id="blue"> att skölja dessa innan jag hällde i vatten.
                        <font size="3"><font color="navy"><b>Efter 8 sköljningar blev det bra!</b></font id="navy"></font id="size3">
                        Skall kanske också lägga till att den grova sanden låg ovanpå ett lager av speciell sand/jord för växter - vilket inte gjorde saken lättare

                        Ursäkta om det låter dumt............
                        Hälsningar från en som lärde det "the hard way"
                        & som nu <u>läser</u> på påsen <u>innan</u> jag använder det som finns inuti *UPS*
                        Oeekje
                        3 x

                        Kommentar

                        • skr
                          • December 2002
                          • 267

                          #13
                          Om vattnet blev vitt nästan på en gång efter uppstart så tror jag inte på infusorier. De behöver ju någon tid för att hinna föröka sig så mycket. Lutar mer åt skitigt grus i så fall..
                          Det senaste jag lärt mig är att stora vattenbyten är helt fel! Tydligen räcker det med näringen i kranvattnet för att de små liven skall fortsätta växa och frodas. Det kan alltså vara bättre att byta mindre vatten eller inte byta alls (samtidigt som man matar ytterst försiktigt) för att infusorierna skall göra slut på all näring i vattnet och dö ut av sig själva. Det är vad jag hört av experterna. Håller på och testar själv just nu.

                          Kommentar

                          • arkantos
                            • September 2003
                            • 2

                            #14
                            Verkar som du fått en kalkfällning , ganska vanligt i nystartade akvarier , om det är det , försvinner det av sig själv på nån vecka ! vad är det för hårdhet och pH på kranvattnet ?

                            Kommentar

                            • llenho
                              • August 2002
                              • 9

                              #15
                              Om det är infusorier, kan jag lova att det inte blir mer än tillfälligt bättre med vattenbyte! Om det är nystartat, finns det ju inte så mycket alger osv i karet ännu (att det inte är i balans är ju faktiskt orsaken till att det blir en sådan explosion av dem). Om det är skitig sand eller kalkfällning, borde den bli klarare efter några dagar och definitivt klarare om du byter vatten, dock borde det varit grumligt direkt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...