HJÄLLPPP brunt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oeekje
    • July 2003
    • 14

    HJÄLLPPP brunt vatten

    Hej
    Kan ni snabbt hjälpa en nybörjare??
    Vattnet var brunt när jag kom hem efter arbetet idag - MYCKET brunt.
    Mätte direkt med test och såg att värdet för NO2 hade gått för högt. Bytte direkt ½ av vattnet och började fundera vad som hade hänt.
    Igår kväll rengjorde jag filtret (ett vanligt innefilter m. bakterie nånting i) och jag tillsatte Tetra Aqua's <font color="blue">EasyBalance</font id="blue">, rengjorde (skrapade) också glasen i akvariet, för att de var <u>lite</u> gröna.
    Vad har gått galet - det ser fortfarende inte bra ut... men alla fiskar mår bra även mina två koralplaty tvillingar på ett par veckor ser ut att trivas.
    Mitt akvarium är på 50 liter och har 2 dvärggurami - 2 korallplaty (+ tvillingar) - 2 belis (kampfisk) - 1 siamesis - 5 fembandsbarb - 1 stor mal - 1 dvärgbarb.
    <font size="6"><font size="3">Är det någon som har någon ide om vad som händer i mitt akvarium??</font id="size3"></font id="size6">
    Tack på förhand

    Mvh
    Oeekje

    Oeekje
    3 x
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Jag har inga större erfarenheter, så jag reserverar mig för fel, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Om du har grenar eller blad i akvariumet, så är det helt naturligt. Det försvinner efter några delvattenbyten! Kom bara ihåg att inte rengöra för ofta! Varannan vecka är lagom för ett 50 l och bara 1/3 av av vattnet per gång.

    Hälsningar Malawi´n.
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Oeekje
      • July 2003
      • 14

      #3
      Så gör jag alltid.
      Det här fenomenet kom från ena dagen till den andra och NO2 hade gått allt för högt - även om jag hade mätt dagen innan och då var allt okay.
      Gillar inte att NO2 går så högt att det är fara för fiskarna :-(
      Mvh
      Oeekje
      Oeekje
      3 x

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Är det nyuppstartat så kan No2-värdet åka jojo upp och ner från den ena dagen till en annan. Mata sparsamt den första tiden(1-2veckor) och kolla No2-värdet regelbundet. Om vattnet är lite tefärgat så kan det vara så som malawi´n säger att du har rot elle blad i akvariet som avger garvsyra och gör vattnet mjukt och att Ph-värdet blir lågt
        Mvh Anders

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Att no2 värdet går upp när man rengör filtret är normalt. För att undvika detta så skaffa ett filter som är så pass stort att det aldrig eller sällan behöver rengöras. Om du behöver rengöra filtret så gör det aldrig i samband med vattenbyte.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2003
            • 112

            #6
            Min blir lite gul (p.g.a) sanden men det går att fixa genom att byta vatten
            Jag har BÄSTA fiskar!

            Kommentar

            • Oeekje
              • July 2003
              • 14

              #7
              Hej Morpheus
              Det är inte "nyuppstartat" nästan 2 månader gammalt
              Tack för svaret

              Hej Magnus
              Det har aldrig gått upp förut när jag har rengjort filtret.
              Skall komma ihåg att aldrig rengöra i samband med vattenbyte.
              Tack för svaret

              Färgen på vattnet var mer än tefärgat - det var grumligt brunt - kunde inte se igenom och jag reagerade direkt - blev verkligen rädd och chockad när jag såg min korallplaty komma igenom sörjan. Ussccchh
              Här till morgon så det ganska bra ut - skall mäta igen när jag kommer hem från jobbet - men är såklart intresserad av att höra om någon har sett eller hört om detta förut.
              Mvh & Tack för att ni svarar
              Oeekje
              Oeekje
              3 x

              Kommentar

              • Monrep
                • July 2003
                • 3

                #8
                Nyinköpta rötter färgar vattnet brunt om man innte låter dem ligga iblöt några dagar med täta vattenbyten.

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  dom flesta fiskar lever väl i brunt/färgat vatten..
                  inte så värst ofta som de har krsitallklart vatten som vi har i våra akvarium, så färgen stör nog inte fisken, säkert tvärtom isåfall.
                  Kan det vara så att pumpen stannat över natten? det hände mig häromdan, att pumpen stannade efter att jag gjort ren den.. matar med zuccini för jag har malyngel i det karet och på morronen såg jag inte 2 cm igenom vattnet, va nån sorts "alg" blomning eller så... bytte lite vatten & satte full fräs på två pumpar så va det bra igen ett par timmar senare..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...