Är det skillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    Är det skillnad?

    Jag har gjort tester med vårat kravatten idag och pillat ner lite bikarbonat för det vet jag att det höjer KH. Och det gjorde det rejält. Men sedan så pilla jag ner lite bakpulver och trodde att KH skulle bli längre. Är det någon skillnad på bikarbonat och bakpulver? Jag vet att det är en massa annat jox i bakpulvret. Vad kan man sänka KH med, är det natriumkarbonat? vart kan man få tag på det i så fall?
    Mvh Anders
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man skall aldrig hålla på med att hälla i en massa saker i akvariet utan att veta vilka utgångsvärden man har och vad man vill uppnå. Man skall också veta vad man häller i och vad som händer (genom att hela tiden mäta värdena).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Glömde att säga det, jag hällde inte i detta i akvariet. Det hade jag allt i åtanke att man inte ska pyttsa i nåt i akvariet utan att inte veta vad som händer. Jag testa nämligen i en skål med vatten. Men jag vill fortfarande veta om det är skillnad eller inte. Höjer bakpulver KH eller sänker det KH? anledningen till at jag undrar är att jag inte ha ytterfilter och kan då inte sänka KH med hjälp av torvgranulat
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om du har konstaterat att bikarbonat höjer kh, hur gjorde du då? Skulle du inte kunna konstatera vad bakpulver gör med kh på samma sätt. Var har du hört att bakpulver höjer kh? Natriumkarbonat finns på apoteket och det höjer kh och buffrar vid ph 12(?). Varför skall du sänka kh? Bästa sättet är väl att använda sig av någon syra. Prova ekbarkextrakt, det är många nöjda med (men inte jag)
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Om du har konstaterat att bikarbonat höjer kh, hur gjorde du då?
          Jo, jag tog en skål med vatten och testade det vattnet, sedan så hade jag i bikarbonat och testade vattnet efter det.

          Skulle du inte kunna konstatera vad bakpulver gör med kh på samma sätt.
          Jag gjorde det men det blev ingen skillnad i KH-värdet märkte jag, men jag får pröva igen med endast bakpulver och se vad som händer.

          Varför skall du sänka kh?
          För att jag vill ha lite mjukare vatten eftersom jag har Kardinal och -neontetra i och de vill ha mjukt vatten för att bli färgranna
          Mvh Anders

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Läste i en annan tråd för någon vecak sedan att någon hade undersökt vad bakpulver innehöll och kommit fram att det inte var speciellt hälsosamt.
            Använd iställer eksubstrat som Magnus skriver.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Morpheus
              • February 2003
              • 673

              #7
              Då ska jag inköpa det med detsammma
              Mvh Anders

              Kommentar

              Arbetssätt...