Hjälp med vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan
    • August 2003
    • 56

    Hjälp med vattenvärden

    Jag har ett nystartat (3 veckor) akvarium på 70 liter med 5 Platy, 10 Kardinaltetror och 2 små Ancistrus-malar.
    För ca en vecka sedan drabbades jag av höga Nitrit- och Nitrat-halter och jag håller nu på att kämpa med att få det bra.
    Jag gör vattentester med Aquavital Multistick och testet i morse gav följande resultat:
    pH: 7,6
    kH: 6
    gH: >7
    Nitrit: ej ok (ger svagt utslag)
    Nitrat: 25

    Jag har bytt vatten 3 gånger (10 l /gång) och tillfört Bactozym och har fått ned Nitratet från 100 till 25. Jag matar också väldigt sparsamt tills jag har fått ordning på värdena.

    Min fundering är:
    Hur länge behöver jag oroa mig för att fiskarna skall dö? Vad är acceptabla nivåer på Nitrat? Är det acceptabelt med en svag Nitrit-reaktion på testet?

    Platysar och Kardinaltetror verkar må toppen, Ancistrusarna är dock lite passiva.

    Tacksam för hjälp.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kardinal tetrorna vill ha lite lägre ph, annars så har du inte mycket att oroa dig för i ditt kar. När du fått ner nitriten ytterligare så kan du börja med lite större vattenbyte för att plocka ner nitraten. Fiskar tål väldigt höga nitrat värden utan problem (över 100???). Den nivå som nämns som optimal för växterna är 5 mg/liter, allt över kommer att gynna algerna. Jag själv tillsätter nitrat i mitt kar för att växterna skall växa bra.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Både No2(Nitrit) och No3(Nitrat)-nivåerna är högst efter 3 veckor. Multistickor kan vara bra om man ska mäta allt på en gång men ger inte så exakta värden. Men om man inte vill mäta alla på en gång så är vätsketester mycket bra. Då kan man mäta en sak i taget

      Det farligaste är om man har för hög No2-nivå. Hur mycket No2 har du??? Läs på bruksanvisningen hur mycket No3 d får vara för att det inte ska vara farligt...har du mycket växter så försvinner No3 ganska fort eftersom växterna förbrukar No3.

      Jag tycker att efter att du har mätt No2, och att den inte är aceptabel, gör ett 50% vattenbyte och fortsätter med 15-20% vattenbyten i ungefär en vecka och har koll på No2 och No3-nivåerna och slutar med vattenbytena om de är bra
      Mvh Anders

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Jag själv tillsätter nitrat i mitt kar för att växterna skall växa bra.
        Hur tillsätter du No3???
        Mvh Anders

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          KNO3 - kaliumnitrat, doserat efter Thomas Elfströms PMDD-kalkylator eller Chuck Gadds kalkylator.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Hogan
            • August 2003
            • 56

            #6
            Morpheus: No2 - det är det som är problemet med Multistick. De säger bara om det är ok eller inte. Måste kanske köpa något No2-test.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av defdac
              KNO3 - kaliumnitrat, doserat efter Thomas Elfströms PMDD-kalkylator eller Chuck Gadds kalkylator.
              Precis,det var ju du som lärde mig det. Nu slänger jag 20 stänglar cabomba i veckan.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Morpheus
                • February 2003
                • 673

                #8
                Hogan: Ja det bör du nog göra tycker jag. Du kan iaf köpa No2-vätsketest tycker jag. Det är alltid bra att kolla No2-nivån även om man har ett fungerande akvarium, för det kan åka upp och ner beroende på om man köper ny fisk eller om man har börjat mata för mycket
                Mvh Anders

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nu slänger jag 20 stänglar cabomba i veckan.
                  Fullkomligt lysande 8-D Det var länge sedan jag försökte mig på Cabomba och då gick det åt pipan (men då hade jag iofs bara 2x36 watt i 310 liter).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Hogan
                    • August 2003
                    • 56

                    #10
                    *Suck* Köpte NO2-test och provade. Det blev knallrött! Över 1 alltså. Läste att det kan vara dödligt mellan 0,5 och 1. Jag hade i en ampull Bactozym till utan vattenbyte och hoppas att jag får igång bakteriekulturen någon gång. Jag får nog räkna med att några av firrarna trillar av pinn.

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      byt lite mer vatten då & mata mindre... de flesta bakterierna är ju i filtret ändå..bättre att byta lite för mycket vatten i början än att de dör för att du ville ha bakterierna fortare =)
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      • Hogan
                        • August 2003
                        • 56

                        #12
                        Jo, jag vet...

                        Kommentar

                        • Hogan
                          • August 2003
                          • 56

                          #13
                          Märkligt...efter att i flera dagar (senast igår innan jag gjorde det senaste 25% vattenbytet) har legat på Nitrit-värden runt 1,0 och Nitrat på 50-100 har nu värdena dykt ned till 0,1 i Nitrit och ca 10 i Nitrat. Går det så fort när man väl får fart på bakterierna?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja det kan nog gå fort, men det är bara nitrithalten som sjunker. Nitrathalten ökar alltid - Nitrat är slutprodukten av kvävecykeln.

                            Innan man har en bra bakteriekultur så får man höga värden av ammonium och nitrit - nitrathalten ökas extremt långsamt. När bakterierkulturen är "färdig" så dyker ammonium och nitrithalterna till omätbarhet samtidigt som nitrathalten stadigt ökar mellan varje vattenbyte (om man inte har mycket växter).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...