jippi. här fester mina fiskar på kalk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    jippi. här fester mina fiskar på kalk!

    mina fiskar måste ha ett kalk-bolag (istället för systembolag) i akvariet! för någon dag sen när jag bytta vatten, skulle jag ha i ph -. de gick inte bra alls. när jag tog ur sprutan, fot korken upp, så att allt, ja ok da inte allt men för mkt, åkte ut i akvariet. då vart mina fiskar sura! nä, men vattnet vart de. fruktansvärt surt. bytta vatten igen till ett mer rimligt (5 någonting, innan va de 6) så att sådan stor skillnad var det inte, men nu. 2-3 dagar efter är ph:t uppe på 7.5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! långt över de gränser jag vill ha. men de borde väl bero på den låga dh/kh, ahh vet inte så noga, värdet som gör att de ändras så mkt (är på 4, ganska precis. teste visade grönt med 4 droppar. tetra test är de på bägge! för er som inte visste det!)

    min teori om de hela är att syre halten är hög under dagen, och höjer ph:t då.

    växter har jag väl inte så mkt mer än runt 50 vallisneria plantor och runt 10 cryptocoryna lite ut spridda över den främre delen och en ganska pluttig svärdsplanta. ja, den är liten nu, men blir större. jag kan visserligen byta ut den mot en som är mkt snyggare som jag har i ett annat akvarium.

    jag har 3 lösningar på mitt "problem" (de är ett problem när jag har sydamerikasnka fiskar där i) antingen filtrera genom torv (vilket kräver ett ytter filter som jag kommer att skaffa inom en snar framtid.) eller med C02, bara de att. med lågt dh/kh/ah/bh... så svänger de upp och ner värre än en berg-o-dalbana. eller att fortsätta att leka med "döden" (inte på mej, utan fiskarna) med ph - som inte hjälper efter några dagar.

    vad är bäst? ph- kan jag nästan utesluta. då blir jag en sotrkonsument av detta medel, och kommer att bli svavelsyre beroende. kombinerar jag torv med CO2 måste jag höja dh/kh/ch/jh/öh... med en annan kemikalie (bikarbonat), och blir missbrukare av detta medel istället. tar jag bara CO2 anläggning blir det bara surare, och växterna andas in detta och vips, är det syre åt fiskarna.
    bara torv? njae, de ger ifrån sej humus syror som iofs är bra för fiskarna. men gör vattnet mjukare och mer mottaglig för ph svängningar, å kommer bikarbonat in igen och visar sin starka sida...

    usch! jag blir tokig på detta. kan ingen hjälpa mej med vad jag ska göra för att få ner ph värdet, samtidigt att behålla dh/kh... inte allt för lågt?
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    prova torv...eller ekbarksextrakt..det är väl det som de flesta använder antar jag & med bäst resultat? jag kör med ekbarksextrakt, men har beställt ett kilo torv granulat som jag ska testa..
    men troligtvis har du nåt kalk i vattnet...engelsk sjösten?
    jag bytte till kalkfritt grus & då va det lättare att få ner PH & få det att stanna..men man får va noga vid vatten byten & inte låta det gå för lång tid emellan för att det ska vara stabilt...
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Mariaa
      • January 2002
      • 591

      #3
      Hej!
      Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Vill du ha ett pH på 5 och i så fall varför? Och vad är det för spruta du pratar om?????
      Mvh Maria

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #4
        ja hopp å hej. torv extrakt har jag, men inte ek (hehe). jag ska någon gång i framtiden skaffa ytterfilter. kanske eheim classic. ngn för 222 akvarier.

        kalk har jag i bottenlagret, även fasst de är engelsk sjösten. de du! hade du inte räknat med, men, jag har ingen lust eller ork att byta gruset.

        det är en 5 ml spruta som jag har fått med mej hem från läkarmottagningen. väldigt praktisk. vad använder andra till att dosera vatten berednings medel egentligen?

        nja, inte direkt ph 5 men 6.5 vore bra, både för fiskarna och för mej (slipa hålla mej till dessa afrikasnka ciklider =-D )

        Kommentar

        • Mariaa
          • January 2002
          • 591

          #5
          Hej!
          Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för värden i ditt akvarium. Hur stort det är och vad du har för fiskar? Och vad har sprutan med saken att göra? Jag menar inget illa utan förstår bara lite trögt.
          Mvh Maria

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            blir nog svårt att hålla ph vid 6.5 med engelsk sjösten..jag har provat och det va liksom ingen ide..tog en dag så åkte det upp till 7.6 igen...
            och..man kan faktist ha andra saker att dosera med =) 5 ml/1 ml mått till exempel =)
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              JAg hade provat torvfiltrering med lite salt i som katalysator. Du har rätt i att det gör vattnet mjukare men det vill du väl ha i ett sydamerika kar?!? Som jag har fattat det så tar humussyrorna som du pratar om över buffertfunktionen och gör vattnet stabilare...

              Är dock inte 100 % säker på min teori. Men det finns en massa proffs här på forumet som säkert fixar till mitt fel...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                Ursprungligen skickat av Mariaa
                Hej!
                Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för värden i ditt akvarium. Hur stort det är och vad du har för fiskar? Och vad har sprutan med saken att göra? Jag menar inget illa utan förstår bara lite trögt.
                Mvh Maria
                de värdena jag vill ha är pH 6.5, kh/dkh (allt va de nu heter) på runt 4-8. jag har nu drygt 2-3.

                sprutan är ett, välidgt, bra mått medel. eftersom det finns ett hål i korken (!) som jag trycker ner den, för att vända upp och ner på flaskan, så jag kan suga ut de jag vill ha. men när jag skulle suga upp sera pH- (minus) så gjorde jag de. men när jagskulle dra ut sprutan från hålet, lossnade den vita "plutten" längst upp, så att allt, nästan, åkte ut i själv akvariet. vilket inte va bra. (i de stora hela, har de här inte med saken att göra, bara de att dagen efter va pH:et på 7.5).

                Ursprungligen skickat av JR

                blir nog svårt att hålla ph vid 6.5 med engelsk sjösten..jag har provat och det va liksom ingen ide..tog en dag så åkte det upp till 7.6 igen...
                och..man kan faktist ha andra saker att dosera med =) 5 ml/1 ml mått till exempel =)
                krydd mått och tsk-mått? hur lyckas du pricka den lilla pluppen i krm?

                Ursprungligen skickat av davide

                JAg hade provat torvfiltrering med lite salt i som katalysator. Du har rätt i att det gör vattnet mjukare men det vill du väl ha i ett sydamerika kar?!? Som jag har fattat det så tar humussyrorna som du pratar om över buffertfunktionen och gör vattnet stabilare...

                Är dock inte 100 % säker på min teori. Men det finns en massa proffs här på forumet som säkert fixar till mitt fel...
                torvfiltrering ska jag börja med, när ekonomin tillåter. men, de kan dröja.

                mina angivelser är de som jag VILL ha, inte de jag måste ha, utan vill. men den där förb. engelska sjöstenen satte tydligen stopp för det. och att byta underlag, njae! de vill jag inte.

                men eftersom sjöar ständigt blir försurade, måste man "fylla" på med kalk. men kalket tar "slut" efter ett tag. så då borde kalket i underlaget OCKSÅ ta slut en vacker deg, eller?

                Kommentar

                • Mariaa
                  • January 2002
                  • 591

                  #9
                  Hej!
                  Om du vill ha upp ditt KH så kanske du ska testa att ha i bikarbonat och sedan försöka sänka pH med pH minnus. Men vad har du för fiskar? Jag har bl.a. Scalare som leker jätteofta med ett pH på ca 7-7,5. Har ett pH på ca 8 i kranen och sänker med pH minus och mitt KH är på ca 3 och det fungerar bra.
                  När jag ska mäta upp pH minus så brukar jag använda ett sånt mät rör som man använder när man ska kolla pH. De är graderade och väldigt bra att använda. Har ett från Sera eftersom det är runt och nästan precis lika stor som korken på pH minus flaskan.
                  Kan ju kanske tillägg att jag också har engelsksjösten och det är inga problem för mig. Hade tidigare pH på ca 6-6,5 utan problem.
                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    det är inga som helst problem att använda t.ex. ett 1 ml mått om man inte har nån sjukdom som gör att man skakar massa eller är bakis....
                    men annars är ju såklart en spruta ett bra alternativ om man då kanske häller över ph-minus eller vad det nu är man har i en burk med större hål i så man lättare får ner sprutan när man ska ta upp medlet.

                    sen mariaa, såg jag i en annan tråd om ditt grus, du har förmodligen inte engelsk sjösten..finns sten som säljs som det, men itne innehåller det.
                    Jag hade det innan, och ph steg från 6.6 till 7.6 på några timmar oavsett vad jag hällde i & i vilka mängder som helst.
                    Ska du sänka ph så råder jag dig till att byta grus till ett utan kalk, sen dosera försiktigt tills du "lär" dig hur du skall göra med just ditt vatten. funkar fint här.
                    fast jag tror torv funkar bäst..har precis köpt ett kg torvgranulat, ska se hur det funkar med det!
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • davide
                      • February 2003
                      • 1093

                      #11
                      JR, kan du lägga upp en bild sen på ditt kar när du kört med torv ett tag så man kan se om det har blivit något gulare vattnet?
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        ska jag göra..men jag börjar nog inte med det förrän nästa vecka nån gång, ska bygga om filtret i den burken först.. har inte plats för torv i det som sitter i just nu...
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • Mariaa
                          • January 2002
                          • 591

                          #13
                          Hej!
                          Vem säger att engelsk sjösten måste innehålla kalk? Vad är det i så fall för skillnad på riktig och falsk engelsk sjösten?
                          Mvh Maria

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            att engelsk sjösten alltid är kalkhaltig =)
                            som jag har förstått det iallafall.
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            • Mariaa
                              • January 2002
                              • 591

                              #15
                              Hej!
                              När jag köpte mitt grus så stod det "Engelsk sjösten" på påsarna. Precis sån som jag sett i massor av affärer, är detta någon falsk engelsk sjösten eller har jag bara haft tur som inte har kalk i min?
                              Mvh Maria

                              Kommentar

                              Arbetssätt...