vattenvärden- hjälp att tolka resultatet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    vattenvärden- hjälp att tolka resultatet



    ringde kommunen idag och ville ha reda på vattenvärdena för det område där jag bor.
    senaste mätningen gjordes den 13 maj i år och då såg det ut så här:

    pH 8,4 (tyckte det lät väääldigt högt)
    'totalhårdhet' (är osäker på vad det är - gh?) -> 4,8

    sedan hade dom mätt calcium som var 28. det säger inte mig nånting, men ni kanske vet mer?

    jag frågade efter kh - karbonathårdhet men det var tydligen inte testat...hon sa att man kunde räkna ut det med hjälp av totalhårdheten --- hur?

    misstänkte att pH't låg högt och ville ha kommunens tester innan jag köper tester själv - för att klura ut vilka tester som kan vara nödvändiga i mitt fall.

  • Danny_C
    • November 2002
    • 787

    #2
    nja de fiskarna du har gillar ju rätt surt vatten, du kanske ska sänka pH:t till 6.5 - 7 med hjälp av torv eller liknande du kan lägga i en damstrumpa, sen ner i vattnet tills phet är bra... nästan ända sättet.
    -------------------------

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3


      jag tänkte sänka ph't med ekextrakt, inte vill jag offra någon av mina damstrumpor!

      men det här med 'calcium - 28' och 'totalhårdhet - 4,8' vad är det?
      och kan man räkna ut kh värdet med hjälp av totalhårdheten, som hon påstod?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Du kan inte räkna ut ett värdet på KH utifrån GH, men oftast (inte alltid) så ligger KH en bit under GH.
        Vattenverken brukar mäta något som heter alkalinitet och det kan räknas om till KH (vet dock inte omräkningskoefficienten).
        Dina värden är sannolikt rätt normala för kranvatten idag, dvs ett pH runt 8 och ett KH runt 2. Ett sådant kranvatten har jag också.
        Detta är dock ett "skapat" onaturligt vatten som blir väldigt instabilt i akvariet.
        Nu vet jag inte vad du har för fiskar och vad du skall göra beror lite på det.
        Men om detta kan du läsa på zoopets sida om "Akvarievatten".
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sunny_67
          • January 2003
          • 146

          #5
          pH 8,4 (tyckte det lät väääldigt högt)
          'totalhårdhet' (är osäker på vad det är - gh?) -> 4,8
          Här i Borås där jag bor står det på hemsidan för vattenverket!!
          Sjöbo v.v Hårdhet 3,5 och ph 8,2 (numera bor jag som synes här till vänster i Göteborg)
          Ska inköpa vattentester nån dag snart...
          Tycker oxå det verkar vara högt ph!!!
          Och det där med Hårdhet....
          Senast redigerad av Sunny_67; 11 June 2005, 16:34. Anledning: Bor inte längre i Borås utan i Göteborg
          http://www.babbel.biz

          Kommentar

          Arbetssätt...