syretabletter eller inte vid transport?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante1
    • December 2002
    • 385

    syretabletter eller inte vid transport?

    man får lite olika råd vad gäller syretabletternas vara eller inte vara vid transport av fisk, vad gäller egentligen?
    -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Ska fisken bo länge utan tillgång till luftombyte över ytan så är det väl bra? Om det kanske tar ett par timmar att komma hem med fiskarna i plastpåsen från butiken.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Ante1
      • December 2002
      • 385

      #3
      dom klarar sig ett dygn i påse utan syrgas men jag funderade på om tabletterna kan göra något med vattnet?
      jag misstänker att det är Väteperoxid i tabletterna och att det är det som ger syret.
      -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Ett dygn UTAN syrgas? Det är starkt tveksamt. Däremot MED syrgas så klarar de detta...

        Jag skickade för ca 3-4veckor sedan iväg fiskar utan syrgas i påsarna som fick åka buss i ca 7 timmar och det gick bra. Endast 3 dog av ca 80 yngel/ungdjur.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ett dygn är nog inte många fiskar som klarar. Ska man trnsporterar fiskar så långt är ett vattenbyte att föredra, kan vara svårt om man sitter på planet eller liknande.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Ante1
            • December 2002
            • 385

            #6
            jag har transporterat mina Hongi lite mer än ett dygn i påse som jag blåste upp för egen maskin.
            det var stora påsar med lite vatten i samt att jag packade dom en fisk/påse.
            det var också sommar så tempen var ok men dom hade inte levt så länge till för dom var bleka om nosen när dom kom fram, men det gick.
            det var pga. fel info från bussbolaget ang. restid mellan Luleå och östersund som det blev som det blev.
            -dom blev stående över natten på en mellanstation.
            -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

            Kommentar

            • Peter
              • January 2002
              • 196

              #7
              det lär ju även finnas påsar som släpper igenom syre.
              /Peter

              Kommentar

              • Carla
                • April 2003
                • 82

                #8
                Jag har också varit med om fiskar som tillbringat över ett dygn i plastpåsar utan syrgas, de var packade i stooora plastpåsar med lite vatten i. Ingen av fiskarna dog, och det var ändå en hel del småfiskar, även sådana som normalt anses vara "transportkänsliga".

                När jag testade att transportera fisk med syretabletter, då var det ett par som dog... Vet absolut inte om syretabletterna var orsaken, men sedan dess har jag kört med stora påsar utan vare sig syrgas eller syretabletter, och det har funkat hur bra som helst (hittills).

                Syrgas tycker jag är kanon, men har man inte tillgång till det så skulle jag hellre köra med stora påsar utan syretabletter!
                Tänk bara på att du måste få i mycket luft i påsen, och inte blåsa i den som i en ballong, utan liksom "greppa" påsen upptill och knyta till superhårt. (Bra beskrivning... eh...)

                Kommentar

                • Cuaifeach
                  • March 2003
                  • 92

                  #9
                  När jag flög med mina fiskar i handbagaget från Umeå - Öland (Kalmar) så hade jag en syretablett i varje påse, detta eftersom en dykare här på zoopet räknat ut hur mycket luften utvidgas i planet och då vågade jag inte ha påsarna "utspända" med luft på backen - ville inte sitta med en blöt ryggsäck på planet och försöka förklara var vattnet kom i från.

                  Skulle jag transportera fisk på land så skulle jag nog satsa på stor påse med lite vatten och mycket luft i stället.

                  Kommentar

                  • Maud
                    • February 2003
                    • 2

                    #10
                    <font size="" face="" id="quote">Ursprungligen skickat av Tricella
                    [br]Ett dygn UTAN syrgas? Det är starkt tveksamt. Däremot MED syrgas så klarar de detta...
                    Jag har ofta transporterat fisk i påsar med luft där fisken har överlevt i 24 timmar. Det var då små fiskar i stora påsar, men ett dygn är inom rimligheternas gräns. För mer än ett dygn skulle jag nog ha breathing bags (finns bl.a. hos Akvarielagret, och gör att man inte behöver använda syrgas), buffert, och kanske nåt som absorberar ammonium i påsen.

                    Kommentar

                    • tubbs
                      • September 2003
                      • 25

                      #11
                      Hej

                      Har transporterat 5 st Aluncar ( 6 cm ) från Kho samui i thaland.

                      1 dog...i den påsen var det 2 st i. Resan tog 18 timmar.
                      Lite vatten i stora påsar. Mot slutet av resan när påsarna började och tappa "hårdeheten" så jag var tveksam om jag skulle låta de bero
                      eller byta lite vatten på planet.Jag gjorde det sistnämda men jag vet inte om det var rätt ??

                      Får man ta hem fiskar frånt,ex Thailand ?+

                      Mvh Rickard

                      Kommentar

                      Arbetssätt...