Äntligen är vattnet testat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katta
    • December 2002
    • 385

    Äntligen är vattnet testat!

    Är nu på gården vi ska köpa (egen brunn) och
    Har precis testat vattnet med Aqua Vital multisticks.
    Nu behöver jag hjälp med att förstå resultatet...
    Jag testade med 4 olika stickor, som alla visade samma resultat:

    Ph: 7,2 (helt klart mer 7,2 än 7,6)

    KH: 15-20 (svårt att se med säkerhet,vattnet blev knallblått direkt och rann nästan av/ur fyrkanten)

    GH: <6

    NO2: ok

    NO3: 0


    Vilka värden behöver jag ändra upp/ner och hur gör jag det.
    samt hur står värdena i förhållande tillvarandra för att lyckas med stabilt vattenvärde i burken?

    Jag vill/ska ha:
    - Växtakvarium
    - Asiatisk boitop
    - ev i framtiden malawis (antar att jag måste höja ph)

    tacksam för alla tips jag får.
    / Katta
    ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ph och Kh värdet beror ju på vilka fiskar du ska ha. Du har ialla fall ett hårt vatten, dvs du har ett stabilt Ph värde. Tycker det är konstigt att du inte har något nitrat alls, det brukar alltid vara lite.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tror inte att du behöver göra något alls till en asiatiskt akvarium eller ett växtakvarium, men höja pH lite med bikarbonat till Malawi. Tycker dock att dina värden är lite underliga - väl högt Kh till ett så pass lågt pH.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • katta
        • December 2002
        • 385

        #4
        Jag tycker också att det verkar vara högt KH, men det var klurigt att mäta just KH eftersom stickorna reagerade så märkligt på just den "fyrkanten". I och med att det kom vatten på pappersbiten rann det av knallblått vatten/färg och själva papperbiten antog en färg som stämmer mer med 10, om man nu skakar av det där blå vattnet...men lade man remsan plant på engång så blev det klurigt efersom det blå vattnet låg kvar

        Vet inte varför det blev så, har aldrig blivit så när jag mätt vattnet i akvarierna hemma i stan, stickorna kommer från samma rör.

        Vilket KH verkar vara rimligt med tanke på ph´t?

        Ang nitratet så är mätintervallet på stickan lägst 0 sen kommer 10, rutan såg inte ut att ha ändrat färg alls.

        Börjar fundera på hur pass pålitligt resultat de där stickorna ger...
        ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

        Kommentar

        • katta
          • December 2002
          • 385

          #5
          GH´t då, verkar det vara bra?
          Enligt bruksanvisningen "trivs de flesta fiskar i medelhårt vatten på 8-12" jag har ju mindre än 6?

          Har inte förståt än vad GH "är bra för", om det är ett värde jag behöver hålla koll på och i sådana fall varför. Att det enligt pappret jag har anger totalhårdheten säger mig inte så mycket.

          När jag kommer hem ska jag ta och surfa runt lite för att lära mig mer, sitter på superdålig modemuppkoppling just nu.

          Men fram tills dess får ni gärna förklara för mig

          ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Totalhårdheten eller GH är i stort sett oinstressant. En annan som testar med likadana stickor i en annan tråd får precis lika tokigt KH så det beror nog på stickorna.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Just nu är grundvattnet mycket lågt på många platser och det brukar medföra högre saltkoncentration i egna brunnar (soda eller natrium)vilket kan ge mätfel när man mäter kH.
              Bara en tanke.....

              En sak till...lufta eller rör om vattnet några timmar så all Co2 försvinner som är vanligt i brunnsvatten så kommer pH att stiga om du har högt kH.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...