Hur tar man bort koppar från vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • llenho
    • August 2002
    • 9

    Hur tar man bort koppar från vattnet?

    Hej!
    Jag är lite nyfiken på hur man bäst tar bort koppar ur kranvattnet?
    Fins det medel som fäller ut föreningarna, eller hur gör man?

    Om någon vet detta, vore jag mycket tacksam för svar
    /Hans
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Vattenberedningsmedel som Nutrafin Aquaplus, Tetra Aqua safe eller Sera Aquatan. Din akvarieaffär har det garanterat eller så beställer man på nätet.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De komplexbinder kopparn, om den sen inte avlägsnas vid vattenbyte så kommer den till slut lös igen...

      En RO/DI anläggning borde ta hand om koppar, liksom filtrering över aktivt kol.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • llenho
        • August 2002
        • 9

        #4
        Tack för svaren!
        En liten földfråga bara;
        Vad är en RO/DI anläggning och hur filterar man över aktivt kol? (har man ett filter på vatten kranen eller finns det patroner till pumpen?)

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2002
          • 585

          #5
          Hej

          Aktivtkol fungerar inte på koppar, men väl en jonbytare. Möjligen ett RO.
          /Rickard
          don Quijote och KA.
          http://www.killifish.tk

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Sera rekommenderar att man filtrerar över aktivt kol efter behandling med Mycopur där de aktiva ämnena efter vad jag förstår är acriflavin, kopparklorid och kopparsulfat. Om detta bara tar bort acriflavinet borde det alltså finnas "massor" av koppar kvar i vattnet efter en behandling? /Cecilia

            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #7
              Hej

              Hemma har vattenledningarna nyligen bytts ut(för sommaren) och då tog jag kontakt med en som har detta som specialområde(sanering av mark och vatten). Jag undrade då om det skulle hjälpa till om jag använde aktivtkol direkt vid kranen, eftersom jag tar vattnet dirket från kran till akvarium. Han svarade att kopparjonerna "glider" genom detta filter, vilket jag också misstänkte.

              Min första kontoll var med hjälp av vattenpest som jag vet är känslig för koppar, den faller ihop till grön massa på bottnen. Sedan gjorde jag mätningar och det visade sig vara onödig att gör någonting i detta fall.
              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              Arbetssätt...