Sänka PH med CO2!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

    Sänka PH med CO2!

    Hej!

    Har tidigare tagit upp ämnet vilket bästa sättet att sänka PH på är.
    Hade då en diskussion med Kjell och Tropfrog. Tropfrog du rekommenderade att sänka PH med koldioxid! Du beskrev hur din helt automatiserade lösning fungerade med bl a en PH-controller.

    Jag är dock osäker på vad jag ska ha, ställer därför nedanstående fråga igen! Kjell har delvis svarat på frågan och informerat mig att jag måste tänka på att reaktorn är rätt dimensionerad.

    Tropfrog! jag undrar om nedanstående kit som jag hittat kan vara något? Burken jag ska starta upp är på ca 600L och det är tänkt att jag ska ha dvärgciklider.

    Har varit inne på http://www.aquaristic.net/ och tittat på vad jag tror är en komplett anläggning. Den heter "Tunze CO2 dosing plant comline kit 77", Item number: 197.030.

    Finns under CO2 Equipment:

    /Sickan
    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Tropfrog du rekommenderade att sänka PH med koldioxid! Du beskrev hur din helt automatiserade lösning fungerade med bl a en PH-controller.
    Tänk på att pH-sänkningen beror på ditt KH. Har du t ex högt KH, säg 12 dKH och du vill ha 6.5 i pH till dina dvärgciklider måste du ha 122(!) mg/L CO2 i vattnet för att komma ner till pH 6.5. Det går säkert med supereffektiv reaktor och en jäkla massa CO2, men jag tror inte firrarna gillar det.
    CO2-tabell:
    http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

    Har varit inne på http://www.aquaristic.net/ och tittat på vad jag tror är en komplett anläggning. Den heter "Tunze CO2 dosing plant comline kit 77", Item number: 197.030.
    Svårt att se hur reaktorn ser ut - om det följer med en reaktor överhuvudtaget?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Sickan
      • April 2003
      • 137

      #3
      Hade egentligen bestämt mig för att sänka PH med Torvgranulat i mina 2 ytterfilter (Eheim 2028) men fick detta tips av Tropfrog.

      Kan jag få ett någorlunda stabilt PH med hjälp av Torvgranulat?
      Behöver jag komplettera med t ex Ekbarksextrakt? Mitt PH-värde på kranvattnet är ca 7.8, KH har jag inte kunnat kolla ännu då testet var slut.
      Vid vattenbyten borde ju rimligen PH höjas ett tag innan vattnet cirkulerat igenom filtren ett tag, tar fiskarna skada av detta?

      Ja, tips och förslag är välkomna.

      /Sickan
      /Sickan
      900L Malawi
      110L Sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Sickan
        Mitt PH-värde på kranvattnet är ca 7.8, KH har jag inte kunnat kolla ännu då testet var slut.
        Vad har du för fisk och vad vill du göra (vill du odla dem eller bara hålla dem?)?

        pH 7.8 är finemang för varenda akvarie-fisk-art jag känner till, fast vissa, som neontetra, kan ha problem med fortplantningen vid det pH't.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Sickan
          • April 2003
          • 137

          #5
          Som jag skrev i mitt inlägg ska jag ha dvärgciklider i ett 600L akvarium. Tänkte sänka PH till 6.5 och ha ett KH på ca 4.
          Jag ska i och för sig inte odla cikliderna men det kan ju alltid vara trevligt om de leker.

          /Sickan
          /Sickan
          900L Malawi
          110L Sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av Sickan
            Som jag skrev i mitt inlägg ska jag ha dvärgciklider i ett 600L akvarium. Tänkte sänka PH till 6.5 och ha ett KH på ca 4.
            Jag ska i och för sig inte odla cikliderna men det kan ju alltid vara trevligt om de leker.
            OK, sorry missade det där om dvärgciklider.

            Nu beror det lite på VILKA dvärgciklider, men om jag var du skulle jag använda kranvattnet rent, möjligen med en kalksten i akvariet för att hålla pH stadigt runt 7.5.

            Dina fiskar kommer inte att bry sig det allra minsta (och antagligen leka).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...