Bli av med nitritproblem utan Nitrivec??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    Bli av med nitritproblem utan Nitrivec??

    Hur kan jag hålla nitrithalten på 0 utan att använda nitrivec dagligen? Några tips?

    Har riktiga problem med att fiskarna blir slöa och får trasiga fenor för att slutligen dö, allt detta pga en nitrithalt som inte vill ge med sig.

    när jag först upptäckte det hela så bytta jag stora delar av vattnet och tillsatte Nitrivec, vilket såklart fungerade utmärkt. Efter en vecka var nitrithalten 0. Sedan fortsatte jag med mitrivec tills flaskan tog slut. Några dagar senare började fiskarna visa tecken på nitritförgiftning igen så jag köpte en ny flaska och började om hela proceduren vilket så klart fixade problemet. Nu är saken den att flaskan tog slut för ett tag sedan och återigen är mina fiskar hängiga och nitrithalten är antagligen lika hög osm vanligt.

    Jag matar dem visserligen varje dag, men det är ca 3-4 flingor som de får. Och då är det ca 15 mindre fiskar i akvariet på 120 liter. (guppy, tetror, platy och 3 black molly +två kuliiålar)

    Vad ska jag göra? Har inte råd att köpa Nitrivec och andvända det regelbundet. Flaskan är ju slut efter 10 dagar och kostar 60:-

    Behöver hjälp snarast...
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    har de väl blivit nitritförgiftade så är det ju inte säkert att de blir friska igen? har sett exempel på det..
    om endast nitrivec hjälper så betyder det ju att ditt filter inte fungerar.. med andra ord borde du skaffa ett större/bättre filter?
    eller har du något i akvariet, någon plast eller så, som kan läcka nitrit?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Vad har du för filtrering idag?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      Arbetssätt...