ph test - vilken 'nivå'?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    ph test - vilken 'nivå'?



    har kollat på hjortgatans ph tester och blivit lätt förvirrad---

    de har ett ph test '4,5-9'
    ett annat '6,0-7,6'
    och ytterligare ett '7,4-8,6'

    jag trodde ph test var ph test, att det finns FLERA olika 'phnivåtester' är helt nytt för min hjärna *suck*
    vad är fördelarna med respektive ph test ovan? nackdelar?
  • ossism
    • April 2002
    • 513

    #2
    dom är olika exakta. har man fiskar som vill ha lågt ph ska man välja därefter och vice versa. men man kan mäta exakt med dom testerna som är "allround" genom att ta dubbelt så mycket av allt.
    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3

      'dubbelt så mycket av allt'

      va??

      Kommentar

      • torb
        • June 2003
        • 117

        #4
        Om instruktionerna säger att du skall ta 10 ml vatten och 2 droppar av reagensen tar man istället 20 ml vatten och 4 droppar för att öka precisionen. Om färgskalan har stora "hopp" kan det dock ändå vara svårt att bedöma vilket pH-värde man har. Man kanske vet att värdet ligger någonstans mellan 7 och 8 men det kanske inte räcker.

        Kommentar

        • imshee1
          • August 2003
          • 125

          #5


          jag vet att kommunens vatten ligger strax över 8 och jag vill ha ner ph till 7 i karet.
          vilket test bör jag då köpa? 7,4 - 8,6?

          jag har aldrig testat vattnet förut, men låt oss säga att jag köper 7,4-8,6 testet. OM det då skulle visa sig att jag har ph 6 i karet - hur reagerar testet då? 'error' kanske? *kass morgonhumor*

          Kommentar

          • torb
            • June 2003
            • 117

            #6
            Troligtvis kan du då se att pH ligger under 7,4. Mer än så kan du inte uttyda. Då är det bättre att du köper 6,0-7,6. Du är ju i alla fall inte intresserad av värdena över 7,6. Fast jag tror nog ändå att precisionen räcker i 4,5-9,0 testet.

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              6.0-7.6 testet är nog att föredra..det är väldigt lätt att läsa av & har inte så stora hopp i precisionen..
              och så kan man göra multum med test med en flaska..har för mig det är nånstans över 200 test med den, jämfört med kanske 80 för den som spänner över hela området.
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Ulla
                • April 2002
                • 1163

                #8
                Ursprungligen skickat av JR
                6.0-7.6 testet är nog att föredra..det är väldigt lätt att läsa av & har inte så stora hopp i precisionen..
                och så kan man göra multum med test med en flaska..har för mig det är nånstans över 200 test med den, jämfört med kanske 80 för den som spänner över hela området.
                Jag använder också Hagens 6,0-7,6 testerna. De är jättelätta att läsa av och räcker till 225 tester enligt förpackningen. Eftersom jag sänker pH i karen med ekbarksextrakt så brukar jag i alla fall göra ett test i varje kar efter delvattenbytena var/varannan vecka.
                Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                Kommentar

                Arbetssätt...