Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • My
    • August 2003
    • 6

    Grumligt vatten

    Har ett litet akvarium sedan tidigare, som fungarar bra trots att jag inte kan så mycket om skötsel. För några dagar sedan startade jag ett nytt akvarium, ca 30 liters. Nyinköpt fin svart sand sköljdes i det oändliga. Jag fyllde på vatten och vattenberedningsmedel och planterade några växter. Det blev ursnyggt, vattnet var redan från början kristallklart och jag var nöjd med mig själv att jag sköljt ur den småkorniga sanden så noga. Lät sedan akvariet stå 1 dygn, för att 1 dygn senare släppa ner 2 guppys och 1 slöjstjärt från vårt gamla akvarium. Det nya vattnet är då fortfarande klart. Ytterligare ett dygn senare simmar dom små krakarna runt i mjölkvitt, grumligt vatten.VAD HAR HÄNT??? Fiskarna har matats ytterst måttligt men något filter har inte inhandlats än, kan det ha någon betydelse. Åkte runt till traktens djuraffärer för att få svar, men dom kan ingenting!!! VAD GÖR JAG???
  • Manne_74
    • July 2003
    • 533

    #2
    ett filter vore himla bra skulle jag gissa.. någon form av positiv bakteriekultur sen är problemet löst..
    MVH Magnus

    600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
    Red Sea Max Salt med slimline

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Troligtvis har du fått infusorier i vattnet. Det är inte farligt direkt men de tar ganska mycket syre. Du kan filtrera genom vadd eller liknande. Det bästa är att mörklägga akvariet ett par dagar då brukar det försvinna.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det är med största sannolikhet infusorier. Jag vet inte om det är plankton men det är väldigt likt plankton i alla fall. Det finns klarningsmedel som ska ta bort infusorier och svävalger men jag har inte testat det själv.

        Sen vill jag bara säga att din slöjstjärt gärna vill ha ett akvarium på åtminstonde 200 liter. Bara så att du vet, de blir stora.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • My
          • August 2003
          • 6

          #5
          OJ! Tack, va många svar jag fick så snabbt. Jag börjar med att prova mörkläggning och filter. Sen undrar jag hur man får igång en positiv bakteriekultur som signaturen Manne skrev om. Kan jag ta vatten från mitt andra akvarium?

          Kommentar

          • David B
            • December 2002
            • 507

            #6
            Hej,

            lite "gammalt" grus från något akvarium som redan har varit igång är en bra idé. Annars finns det bakteriekulturer att köpa som man droppar i filtret/pumpen. Men bäst är nog att ha få lite hjälp från ett redan fungerande akvarium.

            Lycka till. / David B.

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              du har inget filter skriver du..har du överhuvud taget nåt som får vattnet att snurra runt i burken?
              akta så de inte dör av syrebrist om du har massa infusorier...de slukar syre!
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • My
                • August 2003
                • 6

                #8
                Tack alla som svarat. Jag har nu införskaffat filter (luftpump hade jag i från början), och haft mörklagt. Vattnet ser redan mycket bättre ut och fiskarna verkar må bra. Efter ett tips ska jag nu krama ur filtret från mitt andra akvarium i det nya, för att få igång bakteriefloran. Jag blev nyfiken på vad INFUSORIER är för något. Jag har läst mig till att det är encelliga djur. En del odlar infusorier i sina akvarium/dammar genom att stoppa ner hö. Dessa microorganismer äter alger. Man lär så länge man lever!!!

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Ja, det är utmärkt foder till små yngel.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  Arbetssätt...