ph, kh och nitrit - tester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

    ph, kh och nitrit - tester



    letade efter min gamla tråd om ämnet men den hade försvunnit såklart...

    jag ska införskaffa diverse vattentester för att få bästa m ö j l i g a ordning i den lilla burken. har aldrig någonsin testat vattnet innan och är självklart osäker på området

    ph
    kh
    nitrit

    dessa tester bör jag ha, har jag läst.
    i min gamla tråd rekommenderades jag att köpa ett sk multitest för att det var enklast.
    har dock funderat lite;

    jag byter 1/3 av vattnet varje vecka, plus att jag måste fylla på med 1,5 liter vatten i karet ungefär var tredje dag pga avdunstningen (öppet kar).

    men varje gång jag har i nytt vatten i karet, vilket ju är ganska ofta, ska jag testa ph't varje gång då? då är det ju isådanafall värdelöst med ett multitest om bara ph't är intressant.
    räcker det med att testa kh och nitrit en gång i veckan?

    jag vet att pht är är högt, runt 8, och jag ska ha ner det till 7.
    men där är jag inte än. först måste jag ju få klarhet i alla dessa tester...

    vad hade ni haft för testrutiner om ni hade ett akvarium som mitt? (svar: kastat ut det genom fönstret )
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Som du säger så bör du ha Ph, KH och No2-tester hemma. Köp inget Multitest, de är inte så speciellt bra. De ger inte exakt värde. Köp hellre tester som man använder sig av testregenser.

    Jag tycker att man inte behöver testa varje vecka för om man har ett kar som fungerar så ska PH inte skjuta i höjden eller åka i botten. Men det finns de som gör det också.

    För att få ner Ph till 7 så kan man ha i ekbarkexstrakt eller ewn rot. Om du har ett ytterfilter kan du ju ha i torvgranulat för att på ner till önskat Ph.

    Testrutinerna är som sagt individuella dels beroende på vilken buffringsförmåga vattnet har och dels hur noga man vill vara. Men när man nyss har startat ett kar så bör man hålla koll på vattenvärdena nogrannare än om man har haft ett akvarium ett tag. Då bör man hålla koll på Ph o Kh.
    Mvh Anders

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag använder själv Aqua Vital Multistick och tycker att de funkar helt OK. Om man skall mäta t.ex. enbart pH så blir de förstås dyra i längden och då är det bättre att satsa på en vätske-test.
      Hur ofta man skall testa beror ju förstås på vattnets buffringsförmåga som Morpheus skriver och sedan skall man naturligtvis testa ofta i början, men sedan efterhand som man får in en rutin och byter lika mängd vatten med samma intervall hela tiden så räcker det absolut med att testa kanske en gång i månaden.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...