Bästa sättet att sänka PH-värdet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Kjell har ju redan på ett utmärkt sätt rerdogjort för funktionen. Återstår då bara för mig att lägga till mina erfarenheter och pris. Anläggningen är ganska så dyr, men du kan få ihop grejorna ganska så billigt i Tyskland. Jag hade när jag startade redan reduceringsventil (med manometer) och reaktor , dessa var från ett tidigare projekt och av märket dennerelle och gjorda för sodastream flaskor. Dessa flaskor kostar 40 kr att fylla och dom räcker ca 2 veckor i mitt kar. Om du skall köpa idag så är det mest prisvärda kittet av märket aquaristic.net och säljs på samma hemsida. Jag tror att du kan få de till både sodastream flaskor och till större flaskor. Detta tycker jag är en bra investering för alla växtakvarium. Jag skaffade ph controller för att jag tyckte det blev för mycket kladdande för att få bra vatten i karet. Jag kör nu med kranvatten direkt i karet (kh3 ph 8,4)och sänker ph till 6,49. Effekten har blivit grymt fin växtlighet och glada diskusar. Controllern jag använder är från tunze och kostar ca 3000kr. Det var surt att äta makaroner en vecka, men nu är det värt det. Jag tycker nog att man skall börja attreglera ph med magnetventil, du får inte lika stabilt ph, men det räcker gott att börja med. När jag byter vatten så höjs ph tillfälligt till 6,8 för att på ca en timme återställa sig på 6,49. Jag har inte kalibrerat den på 3 månader och den slog 0,02 fel idag när jag kollade. Det ända jag behöver bry mig om är att byta patron en gång var 14e dag, men jag letar efter en större tub.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Sickan
      • April 2003
      • 137

      #17
      Tack, Kjell och Tropfrog!

      Vet ni om man kan köpa en komplett (helt paket med alla delar för hel automatisk funktion) anläggning någonstans och i så fall var!?

      Grejerna ska vara av bra kvalitet, har redan investerat runt 35.000:-
      i mitt projekt så om jag lägger ner några tusenlappar till spelar ingen roll, då vill man ju att resultatet ska bli bra.

      Det är en hel del att sätta sig in i, har tittat på http://www.aquaristic.net/ men är lite osäker på det hela.

      Vad menar du med kalibrering? Om jag förståt det hela så måste det ha något med att utrustningen verkligen mäter rätt värde eller?

      /Sickan
      /Sickan
      900L Malawi
      110L Sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Vad menar du med kalibrering?
        Man kalibrerar regelbundet en pH-controller (på samma sätt som man gör med all annan elektronisk mätutrustning) och dessutom skall controllerns elektrod rengöras regelbundet.
        En pH-controller skall alltid kalibreras vid minst två värden (varav pH 7 är den ena) för att duga.
        Akvaristiska hälsningar
        kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sickan
          • April 2003
          • 137

          #19
          Hej igen Kjell och Tropfrog!

          Har varit inne på http://www.aquaristic.net/ och tittat på vad jag tror är en komplett anläggning. Den heter "Tunze CO2 dosing plant comline kit 77", Item number: 197.030.

          Finns under CO2 Equipment:

          En annan fråga behöver jag tänka på vilken storlek jag har på akvariet (600L) vid val av utrustning?

          /Sickan
          /Sickan
          900L Malawi
          110L Sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Se till att reaktorn är "stor" nog för ditt akvarium. Denna måste vara anpassad.
            Sedan är det ju också en fördel med en stor flaska - ungefär som att det är en fördel med en stor bensintank på en bil - dock med den skillnaden att ofta skiljer marginellt mellan att fylla en stor flaska och en liten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sickan
              • April 2003
              • 137

              #21
              Hej igen Tropfrog!

              Ställer nedanstående fråga igen! Kjell har delvis svarat på frågan men jag undrar om nedanstående kit som jag hittat kan vara något?

              Har varit inne på http://www.aquaristic.net/ och tittat på vad jag tror är en komplett anläggning. Den heter "Tunze CO2 dosing plant comline kit 77", Item number: 197.030.

              Finns under CO2 Equipment:

              En annan fråga behöver jag tänka på vilken storlek jag har på akvariet (600L) vid val av utrustning?

              /Sickan
              /Sickan
              900L Malawi
              110L Sällskapsakvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...