Bästa sättet att sänka PH-värdet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

    Bästa sättet att sänka PH-värdet!

    Hej!

    Nu dröjer det inte så länge till jag ska starta upp mitt nyinköpta MP-karat akvarium (600L med Dvärgciklider).

    Har läst en del inlägg om sänkning av Ph-värdet, men vad är egentligen det bästa sättet att sänka PH med?

    Om man nu har låt säga ca 8 i PH på kranvattnet så höjs ju PH så fort man gör ett delvattenbyte. Jag har fått ett tips av en odlare av dvärgciklider och han ansåg att det var bäst att använda sig av torvgranulat, dels skulle det inte färga vattnet samt att man inte behövde tänka på att tillsätta något vid delvattenbyte (byte sker bara när man märker att PH börjar stiga). Men när du gjort ett delvattenbyte kommer ju PH att höjas ett tag innan vattnet passerat ett tag genom mina ytterfilte (2 st 2028, ska ha torvgranulatet i ytterfiltrern). Stämmer detta eller måste jag ha ett komplement till torvgranulatet (typ ekextrakt) för att snabbare få ner PH eller?

    /Sickan
    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jag använder ekbarkextrakt vid vattenbyte och koldioxid. Det fungerar och jag har ett stabilt pH på 7.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Håller med AndreasN...</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • Sickan
        • April 2003
        • 137

        #4
        Men blir inte vattnet brunt av ekbarkextraktet?
        Koldioxiden, var köper du den?

        /Sickan
        /Sickan
        900L Malawi
        110L Sällskapsakvarium

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Ekbarkextraktet är färglöst. Koldioxid tillverkar jag själv efter denna princip: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/index.php?go=visaart&id=35 fast jag har två flaskor med mäsk startade med 3-4 dagars mellanrum för att få ett jämnare flöde. Båda flaskorna mynnar ut i flaskan med bara vatten för tvätt av koldioxiden. Jag har gjort ett litet hål i innerfiltret där jag petat in utloppet för koldioxiden.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #6
            Hej!
            Varför inte prova Sera pH minus. Det använder jag och det fungerar utmärkt. Har precis beställt en dunk på 5 liter från Tyskland för strax under 300:-.
            Mvh Maria

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Innan jag började med koldioxid så steg hela tiden pH upp till ungefär 7,5. Jag har använt både Sera pH-minus och amtra ekbarkextrakt, jag sänkte till ca 6,5 vid delvattensbyte men efter en-två dagar så hade det stigit över 7 igen. Det kan bero på att jag har engelsk sjösten som ibland kan innehålla lite kalk.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Sickan
                • April 2003
                • 137

                #8
                Jag blev avråd från att använda engelsk sjösten av den anledningen. Så jag har Råda sand istället som inte innehåller någon kalk.

                Ska fråga odlaren (av dvärgciklider) vad han anser om Sera PH-minus samt ekbarkextrakt.

                Är det någon annan som har dvärgciklider som kan ge mig ett tips på bästa sättet att sänka PH och få ett stabilt ph-värde.

                /Sickan
                /Sickan
                900L Malawi
                110L Sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Mats Bruér
                  • August 2002
                  • 282

                  #9
                  Jag kör diskus och sänker för närvarande m,ed Fosforsyra, blandas utanför karet, man får lite problem med kalkutfällningar tills det att vattnet stabiliserat sig. Har 7.5 i kranen och ligger stabilt runt 6.8 med fosforsyran.
                  Mats
                  720 diskus
                  540 diskus
                  www.discusklubben.dk

                  Kommentar

                  • anli
                    • October 2002
                    • 654

                    #10
                    Jag har det hopplösa uppsalavattnet, och för att kunna få ordning på Ph:et så inhandlade jag en liten osmosanläggning. Så jag blandar numera råvatten med osmosvatten(ca 1 del råvatten 3-4 delar osmos)
                    Nu är mycket lättare att få ned ph till stadiga 6,5.
                    Anders Lindersson
                    Anders Akvariesida

                    Kommentar

                    • Mariaa
                      • January 2002
                      • 591

                      #11
                      Hej!
                      Jag har ett pH på ca 7,8 i kranen och när jag tillsatt sera pH minus enligt doseringsanvisningarna på flaskan så ligger pH på ca 6,5-7. Har bl.a. ett par Scalarer som har lagt ägg idag och även Palettciklider som leker för jämnan. Sen leker mina ancistrusar jämt också, men de är ju inte så kräsna.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag sänker ph enbart med hjälp av koldioxid. Jag använder en ph controller och en mycket effektiv reaktor. Fördelen är att växterna då växer som ogräs samt att det sköter sig själv vid vattenbyte. Dessutom så är det extremt stabilt (6,49 dygnet runt,året runt).
                        Nackdelen är att utrustningen är dyr. Men jag måste nog säga att detta är det absolut bästa sättet att sänka ph om man har växter i karet.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Sickan
                          • April 2003
                          • 137

                          #13
                          Tropfrog!

                          Jag har ingen erfarenhet om hur man använder koldioxid.
                          Kan du förklara/beskriva lite mer utförligt!?
                          Du säger att du använder dig av en PH-controller, varnar den så fort PH-värdet börjar stiga eller?

                          Du har en väldigt effektiv reaktor säger du, är det den som styr hur mycket koldioxid som ska tillsättas?

                          Anläggningen sköter sig själv vid vattenbyte, är det på något sätt automatiserat?

                          Vad kostar hela kalaset (min burk är på ca 600L)?

                          /Sickan

                          /Sickan
                          900L Malawi
                          110L Sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Mats Bruér
                            • August 2002
                            • 282

                            #14
                            Tropfrog...
                            Jag skulle också gärna vilja veta lite mer om kostnader och dylikt.
                            Hur gör du vid vattenbyte, vanligt kranvatten ? Sticker inte Ph.t upp då ?

                            Vore tacksam för svar.
                            Mats
                            720 diskus
                            540 diskus
                            www.discusklubben.dk

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Du säger att du använder dig av en PH-controller, varnar den så fort PH-värdet börjar stiga eller?
                              Med en pH-controller så kan man ställa in ett lämpligt pH-värde och när sedan pH avviker (går upp) från mycket från detta värde så sänder den en "signal" till magnetventilen som öppnar och släpper ut CO2. När sedan pH har sjunkit till lämplig nivå så stängs magnetventilen.

                              Du har en väldigt effektiv reaktor säger du, är det den som styr hur mycket koldioxid som ska tillsättas?
                              Kvantiteten styrs främst av pH-controllern och magnetventilen i helautomatiska system (i manuella av antalet bubblor man ställer in den på). Reaktorn har mer med kvalitén att göra (vilket i och för sig indirket inverkar på kvantiten - ju effektivare reaktor desto mindre CO2 behövs).

                              Anläggningen sköter sig själv vid vattenbyte, är det på något sätt automatiserat?
                              Har man hela kittet - flaska, reducerventil med manometer, pH-controller, magnetventil, reaktor med pump, slangar etc. så blir det helautomaikskt.
                              Om man ersätter pH-controllern med en timer som öppnar och stänger magnetventilen så blir det halvautomatiskt.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...