1 i nitrit på nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilyanna
    • May 2003
    • 15

    1 i nitrit på nystartat akvarium

    Vi har ett nystartat akvarium sedan 2 veckor tillbaks.
    Vi har 12 icke-vuxna fiskar i, dock inte yngel...akvariumet är inte färdiginrett, men för tillfället så har vi 2 rötter, ej tät växtlighet och åtminstonde 10 liter filtermedia.

    Efter vattentest de senaste dagarna så har vi märkt att nitrit har uppstått,inte mycket, men ändå lite.

    Kan vi bli hjälpta av mer växter då vi har väldigt få växter i nu? Har haft i växtgödning en gång.
    Tacksam för svar o råd
    *lilyanna*

    54 liters med kampfiskar(yngel)

    450 liters med silverhaj, marmorguramis och guldscalarer
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Svaret är : förmodligen ja, men detta beror på ljus och co2 halt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #3
      Ni kan ju göra ett delvattenbyte. Om No2(Nitrit) stiger så gör fler vattenbyten. Det finns preparat för att förhindra att No2 uppstår men man vill kanske inte alltid ha kemikalier i sitt akvarium
      Mvh Anders

      Kommentar

      • lilyanna
        • May 2003
        • 15

        #4
        Vi har gjort 2 vattenbyten på ca 70-80 liter den här veckan. I samband med uppstarten så hade vi i sera nitrivec och sera aquatan, planerar att göra ett 50-procentigt vattenbyte ikväll med, då vi tillsätter mer filterbakterier och vattenberedningsmedel.

        Vad kan vi mer göra för att åtgärda/förebygga?
        Kan växtgödningen har påverkat på något sätt?

        /Anna
        *lilyanna*

        54 liters med kampfiskar(yngel)

        450 liters med silverhaj, marmorguramis och guldscalarer

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          lite nitrit är inte farligt och brukar alltid finnas. mata sparsamt så kommer inte mycket mer nitrit att skapas och bakterierna få fart.
          oavsett hur mycket filtermedia det finns så tar det ju ett tag innan det skapas bakterier, du behöver nog inte vara orolig.
          tillsätt lite nitrivec dagligen om du är orolig, men jag tror inte det behövs. vilka koncentrationer är det på nitriten? (antar att du har mätt)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Har du tillgång till ett fungerande akvarium? I sånna fall är det en mycket bra idé att krama ur filtermaterialet i ert akvarium, då får ni en massa bakterier. Nitrivec är bara en sorts "turbonäring" för bakterierna så de förökar sig extra fort och måste användas varje dag under en längre tid (10-14 dagar).
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Jag vill bara flika in med att enligt min erfarenhet är det ingen bra idé att hälla ner växtnäring i ett ny startat akvarium. Det ökar risken för algangrepp. Om man känner sig tvungen att ha i växtnäring så tidigt så bör man vara ytterst sparsam.
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Vi har gjort ett stabilt vattenbyte nu på ca 45%, ingen mer växtgödning i ett så nystartat!! ska inhandla lite mer plantor idag om vi hinner, ger ingen mat nu heller, hade inte möjlighet att ta över filtersvampen från det fungerande men hällde i 2 liter vatten ifrån det iallafall, där i är alltid värdena stabila och det är ett 54 liters... inte ens nu när jag har misshandlat det genom att ta ur pumpen ur det och föder upp yngel i det så är det kanon värden i det! hoppas det här löser det iallafall! en scalar höll på att stryka med under tömmningen! nosade lite på häverslangen under de 10 sek jag gick ifrån och han satt som en häftapparat i slangen! fick panik o tryckte till slangen så kom han loss... får se hur han klarar sig..
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Du behöver inte ta över filtersvampen bara krama ur den i det nya akvariet.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • gugges
                    • May 2003
                    • 893

                    #10
                    Förslaget är bra, men pumpen är alltså urtagen ur det akvariet, stentorr... jag råkar ju ha en hel del filtermatriel hemma dock kanske skulle jag lägga i den i det lilla i ett par dagar o sen flytta över det?
                    Guardians Of Catfish - www.goc.se

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      Halloj igen!

                      Vill börja med att tacka för en del tips och hjälp!

                      Nitrit värdet har halverats nu iallafall! efter 2 st vattenbyten!

                      ett par frågor till, ungefär hur lång tid tar det innan filtrena börjar fungera som ett biologiskt filter? det måste la växa till sig och så men vad handlar det om i tid mellan tummen och pekfingret innan det iallafall är halvt igång? har ju som sagt över 10 liter filtermedia till 450 liters... det kanske tar tid och evigheter att få det att börja "täckas" upp med snälla bakterier?
                      Vår scalar mår för övrigt kanon nu den missen gör jag inte om! har fixat på ett filter/slamsug så att de inte kan fastna i den nån mer gång
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Kul att skalaren mår bra!
                        Filtret börjar fungera runt 2-3 veckor efter att första fisken stoppats i. Kortare tid om nitrivec används regelbundet. Efter ungefär en månad har du ett fullt fungerande akvarium.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #13
                          Ahh ok, då ska jag genast sluta oroa mig och peta i test stickor hela tiden.... kan köra på med vattenbyten som vanligt och börja bry mig om sisodär en 6 veckor om det inte funkar då

                          Tack för hjälpen!
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #14
                            Det är väldigt tacksamt att starta upp nya kar om man har fungerande akvarier att ta vatten ur och låna filterbakterier från.

                            Första karet fick jag starta upp försiktigt pga att allt var nytt och där hade jag en del nitrit, men de andra har sluppit nitritproblem helt. Småkaren har jag inte använt Nitrivec till, ens. Ändå har de haft omätbara nitritmängder hela tiden.

                            Jag har ett kar (min 350-liters)med en inbyggd filteravdelning. Där har jag alltid en extra blå filtersvamp liggande. Den stoppar jag i filtren till de nystartade akvarierna. Sen brukar jag ta 1/3 av vattnet till nya burkarna därifrån också. Fiskarna har fått flytta in direkt, utan problem.
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!

                              Jag är lite förvånad över ditt nitritvärde. Inte att du har det, men dina nivåer.
                              "1 i nitrit på nystartat akvarium"

                              0,5 mg/liter kan klaras i 24 timmar
                              0,1 mg/liter är maxhalt i ett akvarium
                              Källa: stora akvarieguiden

                              0,3 mg/lit fortfarande ingen fara
                              Källa: seras nitrittest

                              Om du har mätt upp så stora halter som 0,5 - 1,0 så MÅSTE du rädda dina fiskar och göra delvattenbyte.

                              Fortsätt med testerna ända till du får ner dina värden.

                              Det finns frystorkade bactacyn kapslar som man kan lägga direkt i sitt filter för att snabbare få igång det. Nitrivec häller man ju i vattnet, men är kanske lika bra. Det beror på vad man tror på.

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...