Hur ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Hur ska jag göra?

    Har ett nystartat malawi akvarium med värdena:

    pH:8,2
    kH:3
    Nitrat/Nitrit:0
    dGH: 6 (om jag minns rätt)

    Vill få upp kH till minst 6 men är lite osäker på hur jag ska göra. Har 50g bikarbonat här som jag har hört att man kan använda, men hur ska jag gå till väga? Läste nån stans att man ska använda 30g till 100 liter vatten. Ska jag då blanda ordning hela påsen och ha i eller??

  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Att säga att man ska använda 30g till 100 liter vatten är nog något man ska ta med lite salt. Det beror ju naturligtvis på vilka utgångsvärden man har, samt vad man eftersträvar.

    Hade jag varit du skulle jag bara blanda i lite, för att sedan mäta och senblanda i lite till osv... tills man är nöjd med sina värden.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Zamad
      • May 2003
      • 310

      #3
      Kommer kH värdet att stiga dirket eller tar det en tid? Eftersom pH redan är så pass högt tror jag inte att det kommer bli allt för stor skillnad. synd att man har aquavital multi stick.. dom är helt värdelösa.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Kh och Ph värdet stiger direkt när det blandats. Ph värdet kan du bara dra upp till 8.5 med bikarbonat. Viktigt att göra vattenbyte innan du blandar i bikarbonaten.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Zamad
          • May 2003
          • 310

          #5
          måste jag göra vatten byte nu när akvariet bara har stått i ca en vecka??

          Tror ni att jag kommer behöva mer än 50g bikarbonat till 320l?

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Är det fiskar i? Är det inte det så är det nog inte så viktigt. Som sagt du får mäta dig fram.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Zamad
              • May 2003
              • 310

              #7
              nja vi fick en lite golden hane idag så vi har bara en i just nu. Ska få i fler på fredag=)

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                Gör vattenbyte först så är du på säkra sidan.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                Arbetssätt...