högt PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wmark
    • August 2003
    • 2

    högt PH

    Jag har byggt en bakgrund i frigolit och lagt i Engelsk sjösten i mitt gamla akvarium bakgrunden är i husfix ej lack. Nu dör alla mina fiskar ph är på 9 vad kan jag göra
    Maria
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Husfixen kommer att släppa ut pH höjande ämnen i minst någon vecka.

    Regelbundna vattenbyten är väl ungefär det enda du kan göra.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • wmark
      • August 2003
      • 2

      #3
      Kan jag tillsätta askorbinsyra för att sänka ph i så fall vilken mängd
      Maria

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av wmark
        Kan jag tillsätta askorbinsyra för att sänka ph i så fall vilken mängd
        Ja, det är en tillfällig lösning, men mängden går inte att förutsäga - du måste mäta, annars riskerar du att sänka pH för långt. Samma sak med t.ex. ättiksyra.

        Faktiskt kan du även använda bikarbonat för att sänka ditt pH, bikarbonaten kommer att sträva efter att ändra pH till 8.3, och det är ett acceptabelt pH för all fisk. Fosfatbuffertar är en annan möjlighet.

        Men jag rekommenderar nog ändå i första hand att lyfta ut fisken i en vecka, och göra dagliga vattenbyten. Även om du använder kemikalier.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Manne_74
          • July 2003
          • 533

          #5
          OM nu ph't börjar svaja upp o ner när du försöker fixa det så kan dom dö av bara det.. långsamma ändringar är ett måste..
          MVH Magnus

          600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
          Red Sea Max Salt med slimline

          Kommentar

          Arbetssätt...