Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebban
    • June 2003
    • 35

    #16
    Hej Tingeling

    Jag har kört Co2 i mitt 105 liters i drygt 1.5 år. Första året för att ta död på svarta tofsalger, med hjälp av mäsk principen. Sedan för tillfredställelsen att se växterna skjuta i höjden

    Problemet med mäsken att det jäser bra i början och risken är stor att man får för mycket, vissa fiskar tycker inte om svängande Ph och stryker med.Efter ett tag lär man sig eller har kanske inte så många "känsliga" fiskar kvar, eller blir bättre på att komma ihåg att stänga av anläggningen när lyset släcks.
    I slutet av Mäskperioden körde jag med gelatin,det är då lättare att få en jämnt flöde på gasen.Bör tilläggas att jag hela tiden använt en enkel "trapp" diffusor från JBL med gott resultat.

    Sedan en månad tillbaka kör jag med budgetvarianten av brandsläckar modellen. En 3liters begagnad Co2-släckare utan stigrör och med kran kostnad 300:- en begagnad syrgasklocka från en svets 0:- "skänkt gods" enklaste magnetventilen 520:-. Med lite tur och efterforskningar kan man snubbla över rätt grejer om man inte har för bråttom.
    Ha det,Sebban

    Kommentar

    Arbetssätt...