Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    • October 2002
    • 58

    Co2

    Kan jag använda en co2 anläggning till mitt 90 liters akvarie?
    Vad ska man tänka på?
    Vad kan gå snett?
    Ändras ph?
    Vill gärna prova detta men vet så lite om det... =(
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja det kan du. Om du har mycket växter så kan det vara värt ett försök, annars är det inte lönt. Ph värdet kommer sjunka så se till att fiskarna klarar det. Tänk även på att Ph värdet sjunker extra mycket på natten när inte växterna tar åt sig Co2, ha därför en anläggning du kan stänga av/ta ur på natten. Hur mycket Ph värdet sjunker beror på Hårdheten och nuvarande Ph värde.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Du kan använda det till vilken akvariestorlek du vill. Tänk på att du behöver "onormalt" mycket ljus om du ska tillföra "onormalt" mycket koldioxid och annan gödning. Vattnet får ett lägre pH.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Tänk på att du behöver "onormalt" mycket ljus om du ska tillföra "onormalt" mycket koldioxid
        Nej. Vad gäller CO2 så är det den enda gödning man kan testa med utan att varken öka ljusmängd och övrig gödning. Ljusbegränsningen kommer fungera som bromskloss för växtligheten, och det har visat sig att växterna då kan lägga mer energi på färgutveckling/bladutveckling för att maximera ljusintaget - vilket kan leda till vackrare utseende på växterna.

        och annan gödning.
        Ja om man vill börja häva i övrig gödning i kopiösa mängder så gäller det att ha felfri CO2-gödning och en ljusmängd som motsvarar gödningsmängden.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Oh härligt! Då ska jag göra ett försök med CO2 i mitt 105-liters. Jag har inte vågat just för att jag inte har en kraftig belysning.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Tingeling
            • October 2002
            • 58

            #6
            Tack för alla svar. Ska genast sätta igång med att bygga en co2 anläggning. Föresten, nån som vet om man kan använda kolsyrepatroner istället för socker och jäst?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det går finfint om man hittar någon lämplig regulator. Förr tror jag man hade långa rör i något igenomskinlig material som sakta släppte ut CO2 som man fyllde med en vanlig sifon.

              Annars finns regulatorer för soda-stream-tuber.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Corydoras mad
                • April 2003
                • 1686

                #8
                <font color="red">Hur länge håller en kolsyre patron?</font id="red">
                /Mathias
                The Corydoras freak

                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Bra fråga. Hur många gram kan en sådan liten patron innehålla?

                  Jag gör av med ca 400 gram i månaden till mitt 310-liters. KH 2-4, sänker från pH 8 till pH 6.5.

                  Min 10 kgs brandtub fyller jag för 180:-
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tingeling
                    • October 2002
                    • 58

                    #10
                    Hur vet hur mycket co2 som är lagom? Om man använder en patron, hur mycket co2 ska det komma ut i karet då?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Hur vet hur mycket co2 som är lagom?
                      Man mäter pH-värdet. CO2 ändrar pH, och tillsammans med KH kan man avläsa i en tabell hur mycket CO2 som man har:
                      http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

                      Men om du bestämmer dig för patron-strategin så tror jag du kommer göra något i stil med att fylla en uppochnervänd kopp under vattnet varje dag och låta det förbiflytande vattnet bli lite CO2-berikat. Med den strategin får dina växter lite extra kol, men du kommer förmodligen aldrig kunna få så stor pH-sänkning så du behöver bekymra dig om det är för mycket/lagom.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • pyri
                        • December 2002
                        • 133

                        #12
                        Hej!

                        Jag undrar hur man på bästa och billigaste sätt sänker pH i ett 375 liters kar med pH=8 från början till 6-6,5?? Om man ska köra med jäst+socker metoden måste man ju ha en dunk som rymmer 38 liter och ändå kanske pH inte sänker sig tillräckligt mycket... Jag har läst att man kan använda sig av sk reaktor,controller.. mm.. men jag har inte riktigt förstått hur det går till och vad det kostar. Nån som har lust att förklara? Om man har ett ytterfilter har jag fattat det som att man kan köra med torv.. hur mycket kan det sänka pH isåfall? Kan man sedan komplettera ytterligare pH-sänkning med CO2?

                        MVH Rebecca
                        540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          men jag har inte riktigt förstått hur det går till och vad det kostar. Nån som har lust att förklara?
                          Brandtub+regulator+nålventil+magnetventil bildar "maskinen" som ger dig CO2. Kostar mellan 1250:- och 3000:- beronde på var man köper (internetshopar i tyskland är billigast) och vilken storlek på tub man vill ha osv.
                          Såhär ser det ut ihopkopplat:
                          http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&threa d=450#779

                          En reaktor blandar vattnet och CO2 så att CO2-gasen löser upp sig i vattnet. Här kan man antingen köpa en färdig reaktor från alltimellan 200:- till 1000:- beroende på storlek. Jag själv släpper in två CO2-bubblor per sekund i insuget till mitt Fluval404-ytterfilter och får väldigt bra upplösning. Den rapar till ibland, men inte så farligt.

                          Om man har ett ytterfilter har jag fattat det som att man kan köra med torv.. hur mycket kan det sänka pH isåfall? Kan man sedan komplettera ytterligare pH-sänkning med CO2?
                          Grejjen är absolut inte pH-sänkningen i sig. Bara för att man har lågt pH betyder det inte automatiskt att det är bättre för växterna. Du kan ha ett KH på 20 och bubbla ner CO2 och pH:t rör sig knappt alls - men växterna växer och bubblar.

                          Näringsämnens tillgänglighet varierar iofs med pH, men om jag förstått det hela rätt så innebär inte en hög alkalinitet+högt pH automatiskt dåliga förhållanden för växter - förutsatt att CO2 finns i vattnet och växten acklimatiserat sig till sin omgivning.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • pyri
                            • December 2002
                            • 133

                            #14
                            Hej!


                            Vart har du köpt dina grejer? Är det svårt att koppla ihop?

                            "Om man har ett ytterfilter har jag fattat det som att man kan köra med torv.. hur mycket kan det sänka pH isåfall? Kan man sedan komplettera ytterligare pH-sänkning med CO2?"

                            Kan torven sänka pH lite iafall så att man inte behöver använda så mkt CO2?

                            Men om man ska ha diskus eller fjärilciklid är det väl bra med ett lägre pH?

                            Jag läste att det va nåt som väsnades, nån pump eller nåt, va det ett ytterfilter som väsnades?? Då vill jag inte ha ett ytterfilter... :/

                            Hur stort är du akvarie?

                            Tack för hjälpen förresten!

                            Hälsningar Becca
                            540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Vart har du köpt dina grejer?
                              Lite överallt. Jag köpte en liten 500g tub med nålventil på Djurmagazinet. Senare köpte jag en större tub och kompletterade med en regulator och magnetventil.

                              Är det svårt att koppla ihop?
                              Nej jag tyckte det var busenkelt.

                              Kan torven sänka pH lite iafall så att man inte behöver använda så mkt CO2?
                              Nej det fungerar inte så. Ett lågt pH behöver inte betyda "mycket CO2". Faktum är att det är väldigt svårt att mäta CO2-halt (går det överhuvudtaget ni som vet?) om man både sänker med torv och CO2.

                              Men om man ska ha diskus eller fjärilciklid är det väl bra med ett lägre pH?
                              Tja. Jag bryr mig inte så mycket om fiskarna. Eftersom jag har lågt pH pga CO2 så har jag fiskar som gillar det. Inte tvärtom.

                              Jag läste att det va nåt som väsnades, nån pump eller nåt, va det ett ytterfilter som väsnades?? Då vill jag inte ha ett ytterfilter... :/
                              Ja har man otur så får man ett filter som väsnas - men det kan hända både med inner och ytterfilter. Det går inte att generalisera att ytterfilter är mer högljudda än innerfilter.

                              Hur stort är du akvarie?
                              310 liter.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...