hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linnaa_
    • August 2003
    • 1

    hur ofta?

    Hejsan.. Jag har precis startat ett akvarium.. innan jag köpte det hade en kompis till mej det.. Jag förstår ingenting av alla kh och ph värden alla pratar om.. Jag hade 5 små röd/blå/genomskinliga firrar och en tigerarab tror jag det heter.. Men dom små dog.. så nu har jag bara Curt kvar (tigeraraben).. Jag har en ful växt som ser ut att förfalla och små sten (typ grus) och en sån där grej som gör att vattnet virvlar runt.. men jag har inte en sån där som bubblar.. ska man ha det?

    Har han något syre över huvudtaget?
    Hur ofta måste jag byta vatten?

    Hjälp mej!!!

    Kram Lina
  • TaNk girL
    • July 2003
    • 153

    #2
    Tigerbarb. Inte tigerarab. Ser den ut så här ?
    ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

    Kommentar

    • TaNk girL
      • July 2003
      • 153

      #3
      Jo, alltså...
      Om Curt är en tigerbarb så vill Curt ha kompisar. Tigerbarber är sk stimfiskar, vilket innebär att de inte trivs ensamma. De är också ena riktiga rackare på att bita i de andra fiskarnas fenor, så om du ska ha kvar Curt och skaffa polare till honom så bör du undvika att ha tex guppy eller kampfisk i samma akvarium. De andra fiskarna du nämner låter som neontetra eller kanske kardinaltetra. En "sån där som bubblar" (en syresten) behöver du inte om du har "en som virvlar runt vattnet" (en pump). Pump är mycket bättre än syresten; den drar in vattnet, renar på olika sätt i ett filter och spottar sedan ut det igen. Ungefär som i en swimmingpool. Inte rktigt, men nästan. Hur stort är ditt akvarium? Det kan du räkna ut genom att mäta höjden, bredden och djupet i decimeter och multiplicera. Ett exempel: akvariet är 7 dm brett, 3 dm högt och 3.5 dm djupt (alltså mellan framrutan och bakrutan). Det innehåller då 7x3x3.5 = 73.5 liter. Fast det visste du säkert redan ;-). Det är lättare att ge dig råd om du talar om hur stort ditt akvarium är.
      ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

      Kommentar

      Arbetssätt...