Snäck skal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Snäck skal?

    Jag och min bror har precis fått upp ett 320l malawi kar som vi har inrett med en del skiffer sten och en liten rot. Jag har precis läst massor om vatten värden och olika preparat. Eftersom malawi vill ha ett högt pH och kH så kan man då ha i några snäckskal för att höja värdena??

    En annan fråga är hur mycket cirkulation dom behöver, har just nu en Ehiem som pumpar 1400l/h. Räcker det eller ska man också ha i en mindre pump eller nån slags syrepump?

    Just nu är pH på 8,1 men läste att eftersom det är så lågt kH och högt pH som kommer pH värdet att sjunka snabbt inom några dagar. Har bikarbonat som jag tänkte använda men när ska man göra det? Nu eller när pH har sjunkt?

    Kommer skaffa in några golden så fort jag har fått ordning på alla värden.

    Är mycket tacksam för alla svar!!

    MvH Daniel
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Filtrera över snäckskalkross eller kalkstenkross eller/och stoppa i lite kalksten eller snäckskal i akvariet så ska du se att det går bra.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Roten kommer att sänka Ph värdet något. Bikarbonat kan du ha i efter vattenbyte, ha i lite åt gången och mät dig fram. Du kan inte höja mer än till 8,5 så det är ingen fara.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Zamad
        • May 2003
        • 310

        #4
        Det är en ganska liten rot så jag hoppas den inte kommer påverka allt för mycket. Påverkar rötterma vattnet mindre när de har fått nått år på nacken?

        Tror ni att jag kommer behöva inskaffa en luftpump eller räcker ehiem pumpen?

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ja, de avtar i "effekt" efter ett tag. Tror nog din pump räcker, jag kör mitt 310L med ett Fluval 404, 1300l/h. Märker du att det är för lite kan du ju kompletera senare.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          Arbetssätt...