Hjälp mig att hjälpa min fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tigerkatten
    • November 2015
    • 3

    Hjälp mig att hjälpa min fisk!

    Hej.
    Antingen här eller i sjukdomar, men utgår från att det är vattnet som är orsaken.
    För det första så vet jag att jag gjort fel i uppstartsprocessen. Men nu är det som det är och undrar om det finns något jag kan göra. Vill att fisken skall må bra.

    Min son fick ett 100 liters kar och med ivriga svärföräldrar skulle detta kar i drift ASAP.
    Jag har lite kunskap sedan innan och vet att det inte skall stressas.
    Det hjälpte inte att prata med djuraffären, de sa att med vattenberedningsmedel så skulle allt gå bra.

    Karet startades upp med grus, levande växter, pump och värmare. Efter ett dygn var temperaturen ok och de första fiskarna köptes in, dessa sattes i karet enligt gällande princip. Det tillsattes även beredningsmedel.
    Fiskarna är 4 Platty och 1 Teleskopfisk. Dessa fann sig bra och fick ett dygn i lugn och ro innan två nya fiskar fanns i en påse när jag kom hem från jobb.

    En exalterad grabb visade stolt upp fiskarna, 1 svart fisk med röd stjärt och en grå med transparent stjärt. Mycket fina fiskar. Dessa sjösattes enligt gällande princip och såg ut att må bra. Efter en timme var den grå fisken svart och stjärten röd. Märklig fisk tänkte jag och googlade de nya fiskarna. Eldstjärtar var det visst.
    Efter en del läsande var det kanske inte så smart av djuraffären att sälja dessa fiskar till ett 100 liters kar och dessutom 2 stycken.

    Men nu finns dessa och inga andra akvarier i närheten.

    Totalt finns det nu 4 platty, 1 teleskopfisk och 2 eldstjärtar. Karet är i dag inne på sitt 6:e dygn.

    I går såg den ena Eldstjärten hängig ut och i dag simmade den sakta och delvis på sidan.

    Kan jag hjälpa denna fisken? utan att störa de andra och den begynnande bakteriekulturen?

    Enligt en teststicka är alla värden i vattnet gröna.

    Vattenbyte 10-30%
    Tillsätta salt, hur mycket?
    Tillsätta vattenberedningsmedel?

    Snälla hjälp mig att hjälpa fisken under rådande omständigheter.

    Väl mött/ Anders
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet!

    Jag skulle testa att göra ett större vattenbyte och i samband med detta tillsätta bakteriekultur (finns på flaska) i vattnet eller direkt i filtret. Mata helst inte, eller åtminstone mycket försiktigt.

    Det är väldigt fint att du vill hjälpa din eldstjärt, men risken är förstås att fisken redan lidit för stor skada. Det ger sig.

    Du skriver att alla värden är fina. Det är ju annars vanligt med nitrit (NO2) i nystartade kar.

    Jag räknar mig fortfarande som nybörjare, men detta är tips utifrån den erfarenhet jag har.

    Akvarieaffärer är tyvärr främst vinstdrivande verksamheter, så det är lite olika hur bra råd de kan ge.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Tigerkatten
      • November 2015
      • 3

      #3
      Hej.
      Skall köpa ett NO2 test i dag och kolla för säkerhets skull.
      Men enligt teststickan (något multitest) är det ok.

      Skall testa med vattenbyte. Testar att köra 20% i utbyte samt tillsätter bakteriekultur.

      Väl mött

      Kommentar

      • Tigerkatten
        • November 2015
        • 3

        #4
        Vattenbyte utfört och bakteriekultur tillfört.
        Dock gick inte eldis liv att rädda

        De andra fiskarna simmar dock på för fulla muggar.

        Väl mött

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Ursprungligen postat av Tigerkatten
          Vattenbyte utfört och bakteriekultur tillfört.
          Dock gick inte eldis liv att rädda

          De andra fiskarna simmar dock på för fulla muggar.

          Väl mött
          Lite som jag misstänkte. Hoppas att nitrifikationsprocessen nu kommer igång snabbt. Var sparsam med maten, som sagt, åtminstone ett par veckor. Mata lite, lite (vi pratar enstaka flingor, inget ska dala ner på botten), ett par gånger per dygn. Sedan kan du öka successivt. Lycka till och hoppas nu att de kvarvarande fiskarna lever långa, friska liv!
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Hej och välkommen till Zoopet.

            Troligen var den fisken inte helt i form redan vid köpet om den var grå och utan färg. Då kanske det inte är ditt vatten det är något fel på.

            När det gäller uppstart av akvariet så är gjort gjort och man får försöka göra det bästa av det framöver. Nitrit kommer inte på en gång. Det tar lite tid. Enkelt kan man förklara det som att den mat man ger och det bajs fiskarna har innehåller kväve i form av proteiner som blir till ammoniak. Ammoniak är giftigt, men inte väldigt. Så så länge du matar väldigt sparsamt första månaden så brukar det gå bra. Sedan är det så att det finns bakterier i akvarievattnet och filtret som omvandlar ammoniaken till nitit och slutligen nitrat. Nitrat är det växterna använder som gödning för att växa, dvs en användbar slutprodukt. Men tyvärr för oss otålmodiga själar så går då proteinet i maten vi ger via två giftiga steg innan det blir gödning. Ammoniaken omvandlas av en typ bakterie till nitrit. Och av en annan till nitrat. Och det är så att antalet bakterier styrs av hur mycket mat de har. De här bakterierna finns framförallt i vattnet första månaden. Därför ska man helt inte byta så mycket vatten i början. Så tar det ca 2 veckor innan nitrithalten är så hög att den typen av bakterier som omvandlar nitriten till nitrat börjar växa i antall ordentligt. Nyckeln till att inte få så höga halter nitrit i ditt fall blir att mata mycket sparsamt.

            Vad det gäller den andra eldstjärten så tar man det helt enkelt tillbaka till affären.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            Arbetssätt...