Cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petpark
    • February 2014
    • 18

    Cyano?

    Hej
    Jag har fått något i mitt kar som de i zooaffären kallar Cyano. Det är en eländig grön algliknande sörja som främst sätter sig på växter och akvarierutan. Tar man bort skiten är den tillbaka igen någon eller några dagar senare. Jag fick med mig ett medel hem som skall råda bot på problemet (Blue Exit). Nu till ett par frågor :-)

    * Är det någon som har erfarenhet av Blue Exit? Jag påbörjade behandlingen för sex dagar sedan. Behandlingen består i att tillsätta 30ml/dag fem dagar i streck. Har inte märkt någon förbättring än. Akvariet är på 240l.
    * Skulle det kunna vara något annat jag fått i burken? Isåfall vad?
    * Är det någon som har erfarenhet om hur vattentemperaturen påverkar. Jag fick problemen när jag hade 30C i burken. Nu har jag 27C och tycker nog att tillväxten avtagit något efter tempsänkningen.
    * Efter en del googlande har man förstått att KNO3 kan tillsättas för att "balansera om" kvävet i burken. Håller ni med? Vad är KNO3 för något? Finns det isåfall hos zoohandlaren?


    Tacksam för svar
    Ha det // Peter
    Senast redigerad av Petpark; 02 October 2015, 10:59.
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Ingen aning faktiskt. Aldrig haft några större algexplotioner i mina kar.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Här kan du läsa mera om problemet och hur man kan lösa det: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74285

      Där finns många flera tråder också så om du söker efter "bli av med Cyano" (utan "")när du trycker på Sök uppe i den svarta menyn (inte den blå sök) så kommer du att få flera resultat om du vill läsa mera om det.

      Där finns också en liten sök guide här som du kan kolla på för att få bättre sökträffar: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=162105

      Hoppa du blir av med det.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Petpark
        • February 2014
        • 18

        #4
        Hej igen
        Tack för länken :-) Det fanns en hel del intressant info där. Mörkläggning ett par dagar verkar ju vara ett smidigt sätt att börja med ifall inte Blue Exit fungerar.

        // Peter

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ursprungligen postat av Petpark
          Hej igen
          Tack för länken :-) Det fanns en hel del intressant info där. Mörkläggning ett par dagar verkar ju vara ett smidigt sätt att börja med ifall inte Blue Exit fungerar.

          // Peter
          Kanon. Jag hade testat metoden med att mörkläggning innan kemikalier då det kan rubba bakteriakulturen som finns i akvariet. [emoji4]
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #6
            Undvik kemikalier. Det går att få bort ändå. Man måste komma åt grundorsaken, annars kommer det igen och igen och igen. Är karet rätt nystartat? Jag fick i mitt kar under starten. Minskade belysningen till fyra timmer per dag och minimerade maten. Försvann på några veckor! Aldrig sett skymten av alg sen dess!

            Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

            Kommentar

            • Petpark
              • February 2014
              • 18

              #7
              Tack Heidi för ditt svar :-)
              Tyvärr försent när det gäller kemikalierna. De är redan i burken och jag får väl vänta någon vecka till. Har nu läst igenom hela bruksanvisningen (varför gör man alltid det misstaget att läsa halva) och då det står att det tar åtminstone två veckor innan man ser någon förbättring. Med andra ord har jag fortfarande modet uppe :-)
              Funkar inte medlet får jag prova något av det ni rekommenderat.
              Ha det
              // Peter

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Tror du kan räkna med att medlet fungerar. Det viktiga med Cyano är att tappa respekten för det. Du kommer att försvaga förutsättningarna med hjälp av Blue Exit men kommer ändå att behöva lära dig hur den här bakterien fungerar. Bra att du tar dig tid att läsa in dig på den.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Petpark
                  • February 2014
                  • 18

                  #9
                  Hej Bluewing

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Tror du kan räkna med att medlet fungerar. Det viktiga med Cyano är att tappa respekten för det. Du kommer att försvaga förutsättningarna med hjälp av Blue Exit men kommer ändå att behöva lära dig hur den här bakterien fungerar. Bra att du tar dig tid att läsa in dig på den.
                  Tack för ditt svar.
                  Jag håller med. Det bästa vore om man kom tillrätta med problemet genom att veta vad som är fel balans i burken. Det kanske man lär sig så småningom. Har du några konkreta förslag vad som gör att Cyano växer i akvariet?

                  // Peter

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Cyano?

                    Det kluriga med Cyano är ju att det växer utmärkt även i välskötta kar. För mig är Cyano en vink om att något i balansen är fel, men inte vad som är fel. Oftast i mina kar har det handlat om för låga nivåer av No3, men inte alltid. Ibland har det vänt när filtren gjorts rena. Men som sagt, det är bakterier och inte alger. Snabba förändringar kan lätt göra att det får bättre fäste, som t.ex. efter en medicinering. Så för min del byter jag vatten lite oftare, ser till att No3 nivåerna är på ca 30 ppm. Håller efter osund skit ovanpå botten och efter några dagar så backar det oftast. Ibland har det tagit flera veckor att få bort. Har vid ett tillfälle för 30 år sedan kört med algdödande medel och efter det fick jag den värsta Cyanoexplosion jag mött. Så efter det kör jag utan medel. Det enda jag hört verkat fungera mjukt är just Blue Exit. Men gissar att det kanske kommer tillbaka när medlet försvinner ur systemet. Ytterst få medel har dessutom en enda effekt. Många kemikalier har bieffekter som visar sig efter en tid. I varje all är det min erfarenhet. Har hittills bara testat 3 kemikalier utan nackdelar vad jag kan se: PMDD, Easy Life Filter Fluid Media, Voogle. PMDD är ju gödning och där ökar jag andelen No3 om jag ser Cyano. De andra två stabiliserar bara karet egentligen. Men jag har ytterst sällan Cyano. Nästan enbart idag om det råkat komma sol på karet. I min värld är det lätt att få bort.
                    Men rent praktiskt så suger jag bort synlig cyano dagligen under tiden jag kör mina åtgärder.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Trillade över denna om Cyano

                      Kanske inte direkt akvarium men ändå intressant i ämnet.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...