Mjölkigt vatten med små vita partiklar sedan uppstart, för två månader sedan! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NanoCry
    • July 2015
    • 10

    Mjölkigt vatten med små vita partiklar sedan uppstart, för två månader sedan! Hjälp!

    Hejsan, jag är ny inom akvariehobbyn sedan två månader tillbaka. Jag köpte då ett Juwel akvarium på 450 liter. Jag började med att ta ut den interna pumpen som medföljer. Sen köpte jag en extern EHEIM professionel 3 2075 http://www.zoo.se/pro-3-600-2075-eheim-ytterfilter.html
    Den ska klara av ett akvarium upp till 600 liter så det borde ju fungera bra, eller?

    Jag använder mig av 70 kg finkornig sand som jag fick med när jag köpte akvariet begagnat.
    Jag började med att skölja av all sand ett par gånger och jag sköljde även av all dekoration och växterna. Sedan så planterade jag 12 stycken växter. När det var klart fyllde jag upp akvariet med vatten. Vattnet var klart dem första två dagarna. Efter två dagar köpte jag 6 stycken Panda-pansarmalar. Och redan efter några timmar så blev vattnet lite mjölkigt. Det blev bara värre och värre den första veckan. Sedan var det så i 3 veckor. Jag gjorde små vattenbyten på 15-20% två gånger i veckan under den tiden, bara för att ammonium och nitrit inte skulle ha för höga värden som skadar fiskarna.

    Efter tre veckor så blev vattnet grönt istället, så grönt att man inte såg bakgrunden. Det varade i två veckor. När det försvann så blev vattnet mjölkigt igen och det har även från och till varit väldigt små vita partiklar i vattnet under hela tiden. Jag köpte 5 stycken palettciklider efter det gröna vattnet försvann. Det har nu gått 8 veckor och det är fortfarande samma fula vatten.

    Mina frågor lyder:

    Hur ska jag göra för att få bort det mjölkiga vattnet så att det blir klart?
    Hur ska jag få bort dem små vita partiklarna i vattnet?

    Snälla hjälp mig, någon. All hjälp uppskattas väldigt mycket.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Låter lite som infusorier och det kan det ofta bli i gammal sand - dvs alla bakterier som finns i sanden har dött och utgör näring när man startar upp ett nytt akvarium.

    Du har ju ett bra filter - jag hade lagt i filtervadd ganska tätt packat i ett av filterkamrarna. Detta innebär dock att du får göra rent filtervadden rätt ofta (nästan dagligen) vilket är jobbigt med ett ytterfilter. Ett mer praktiskt sätt är att köpa ett pumphuvud och av en PET-flaska tillverka (kapa av botten av flaskan och anslut toppen till pumpen med en rörbit) en behållare för filtervadden. Där packar du vadden hårt och gör rent varje dag. Detta brukar ge resultat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NanoCry
      • July 2015
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Låter lite som infusorier och det kan det ofta bli i gammal sand - dvs alla bakterier som finns i sanden har dött och utgör näring när man startar upp ett nytt akvarium.

      Du har ju ett bra filter - jag hade lagt i filtervadd ganska tätt packat i ett av filterkamrarna. Detta innebär dock att du får göra rent filtervadden rätt ofta (nästan dagligen) vilket är jobbigt med ett ytterfilter. Ett mer praktiskt sätt är att köpa ett pumphuvud och av en PET-flaska tillverka (kapa av botten av flaskan och anslut toppen till pumpen med en rörbit) en behållare för filtervadden. Där packar du vadden hårt och gör rent varje dag. Detta brukar ge resultat.
      Försvinner det aldrig av sig självt tror du?
      Måste man köra med filtervadd under hela tiden man har akvariet?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Nej det brukar försvinna efter någon vecka
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag kör alltid med filtervadd. Fast lösningen med petflaskan har kostat mig många pansarmalar.
          Ska man ha den så skär ut en bit filtermatta att ha som lock.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag kör alltid med filtervadd. Fast lösningen med petflaskan har kostat mig många pansarmalar.
            Ska man ha den så skär ut en bit filtermatta att ha som lock.
            Ja om pumpen är extremt kraftig är det ett bra tips att använda en bit filtermatta som lock.
            Jag använder dock bara filtervadd vid specifika tillfällen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • NanoCry
              • July 2015
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Jag kör alltid med filtervadd. Fast lösningen med petflaskan har kostat mig många pansarmalar.
              Ska man ha den så skär ut en bit filtermatta att ha som lock.
              Menar du att du kör med filtervadd hela tiden?
              Fungerar inte ett uv-filter för att fixa mjölkigt vatten med små partiklar i?

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av NanoCry
                Menar du att du kör med filtervadd hela tiden?
                Fungerar inte ett uv-filter för att fixa mjölkigt vatten med små partiklar i?

                Ja jag kör alltid med filtervadd, byter den vadden var vecka i samband med vattenbytet och jag tycker det hjälper till bra för att hålla vattnet klart. Tidigare körde jag med ett 1000l/h när jag blev av med pansarmalar och nu med ett 2000l/h.

                Det vet jag inte, jag kör med ozon för jag har för lite filter och att det håller bort gult vatten.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Vad är ozon?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...