Stressigt att få fart på bakteriekultur i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyssel
    • August 2015
    • 61

    Stressigt att få fart på bakteriekultur i nytt akvarium

    Jag har nyss satt igång mitt nya 350-liters kar, inne på fjärde dagen nu.

    Anledningen till att jag har bråttom att få liv i detta är att jag har ett tjugotal malawis som ligger i ett 110-liters och trängs. Vi fick akut läckage på gamla akvariet och enda räddningen var mina föräldrara pyttelilla akvarium, nöden har ingen lag liksom.

    Jag har redan råkat ut för en nitritspik i minikaret och förlorade alla yngel men hade sådan tur att de vuxna överlevde. Jag byter vatten varje dag för att försöka hålla nitratet nere och sänka temperaturen som på något sätt stiger med flera grader varje dag. Det är säkerligen jobbigt för fiskarna med den nästan oundvikliga temperaturskillnaden som uppstår varje gång.

    Jag har lagt ner filtermaterial från andra karet i detta, tagit vatten därifrån varje dag och tänker att jag kanske borde suga upp lite "gegga" ur andra filtret och stoppa ner här för lite extra bacillusker.

    Så min egentliga fråga! HUR vet jag om jag har fått liv i denna bakteriekultur? Stannar fiskarna kvar i det lilla så är de snart körda, men om det tar två veckor innan nitratet slår till så vågar jag ju inte flytta några innan dess. Kan jag flytta ett par stycken då och då, för att minska trycket i det lilla och samtidigt bygga upp bakterierna i nya?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    För att få nitrit eller inte så spelar det egentligen ingen roll hur många fiskar man har i det utan det viktiga är hur mycket man matar. Sedan är det ju förstås en annan sak att ju fler fiskar man har i akvariet - ju mer matar man

    Vad jag hade gjort är att flytta över fiskarna tämligen omgående men mara extremt försiktigt i början - först kanske lite bara var tredje dag, sedan efter 14 dagar varannan dag och efter en månad som vanligt en gång om dagen.

    Nyttobakterier i det nya akvariet får du främst genom bakteriekulturer som du köper i affären men även genom att som du skriver krama ur ett gammalt filter i det nya akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nyssel
      • August 2015
      • 61

      #3
      Tack för tips! Jag hade någon skvätt kultur på flaska kvar som jag hällde i, men sedan har jag läst så många blandade åsikter om hur funktionellt det egentligen är jämfört med kostnaden, så jag tänkte göra vad jag kan med det jag har.

      Ska man krama ur gammelfiltret rätt ner i nya eller måste jag lyfta på den översta vita vadden först (jag har ett juwel så det är deras rektangulära lösning). I kaoset efter akvarieläckaget så hade jag inte en tanke på att ta vara på filtermaterialet i gamla karet och de bakterierna lär ju vara stendöda vid det här laget.

      Finns det inte risk att firrarna svälter och blir på risigt humör om jag undermatar så länge? Är det någon skillnad på nitratproduktionen om jag ger vegetabiliskt eller animaliskt foder? Just nu har jag haft blandad kompott, men jag har helvegetabiliskt som flytpellets (som alltid fastnar i insugsgallret, därför tycker jag inte om att använda det).

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Nyssel
        Tack för tips! Jag hade någon skvätt kultur på flaska kvar som jag hällde i, men sedan har jag läst så många blandade åsikter om hur funktionellt det egentligen är jämfört med kostnaden, så jag tänkte göra vad jag kan med det jag har.
        Naturligtvis kan man alltid ställa sig frågan om hur funktionellt det är jämfört med kostnaden (speciellt om man värderar sin egen tid till 0 kr) men så är det med allt - varför t.ex. köpa foder om man kan tillverka eller fånga sitt eget mycket billigare.

        Bakteriekulturer funkar utmärkt och det är ju bara i början man använder det så det är en försumbar kostnad. Men gammal filterkultur funkar också utmärkt.

        Ska man krama ur gammelfiltret rätt ner i nya eller måste jag lyfta på den översta vita vadden först (jag har ett juwel så det är deras rektangulära lösning). I kaoset efter akvarieläckaget så hade jag inte en tanke på att ta vara på filtermaterialet i gamla karet och de bakterierna lär ju vara stendöda vid det här laget.
        Vet inte vad det är för filtermaterial - men allt mjukt (filtermatta eller vadd) funkar bra.

        Finns det inte risk att firrarna svälter och blir på risigt humör om jag undermatar så länge?
        Ingen som helst risk om fiskarna är i bra kondition

        Är det någon skillnad på nitratproduktionen om jag ger vegetabiliskt eller animaliskt foder?
        Vet ej. Det primära är ju att ett foder som fiskarna kan ta upp (och inte skiter ut) är bättre än ett som de inte tar upp så mycket av. Så det beror väl på hur fiskens tarmsystem ser ut.
        Praktexemplet är väl annars "oxhjärta" som skitar ner för jäkligt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nyssel
          • August 2015
          • 61

          #5
          Ah, jag har hört om oxhjärta och skippar nog det i nuläget
          Jag har satt över två pakistanbotior (12 år gamla i dagsläget så de överlever allt), plus en liten ancistrushona. Ska nog flytta över ett gäng socolofi också, de är pigga som mörtar (blå mörtar) så de bör inte misstycka. Mina golden har däremot inte tagit flytten så bra, så de får nog vila en stund. Blev bara tre av dem kvar, så de blir inte så trångbodda.
          Håll tummarna för mig!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Håller tummarna - men det nya stora funkar säkert bättre än det gamla lilla
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • HeidiH
              • October 2014
              • 629

              #7
              Lycka till! Går säkert bra det där!

              Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

              Kommentar

              • Nyssel
                • August 2015
                • 61

                #8
                Ja jag hoppas det! Nu är fem socolofi isläppta, plus en hyperstressad golden som vägrade kliva ur håven när jag skulle försöka sortera blåingar ur fisksoppan.
                Sedan har jag en 30-centimeters pleco som längtar till mer utrymme, han får liksom lov att fickparkera var han än ska någonstans i lilla karet, så han behöver plats att fälla ut sitt magnifika segel. Men han skitar ner något så kopiöst att han får ge sig till tåls ett tag till.

                Kommentar

                • Nyssel
                  • August 2015
                  • 61

                  #9
                  Nu är alla firrarna i plurret, Draken verkar nöjd med allt svängrum!

                  Kommentar

                  • patrik_nilsson
                    • February 2014
                    • 26

                    #10
                    Fanastiskt fint kar

                    Kommentar

                    • Nyssel
                      • August 2015
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av patrik_nilsson
                      Fanastiskt fint kar
                      Tack, jag är faktiskt lite stolt

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nyssel
                        Nu är alla firrarna i plurret, Draken verkar nöjd med allt svängrum!
                        https://youtu.be/i9Aw3uX7LaE
                        Du har fina fiskar. Samma sorter som jag också har i mitt malawikar inkl "draken" som i mitt fall är + 30cm .
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Nyssel
                          • August 2015
                          • 61

                          #13
                          Ursprungligen postat av Webo
                          Du har fina fiskar. Samma sorter som jag också har i mitt malawikar inkl "draken" som i mitt fall är + 30cm .
                          Tack, jag är väldigt fäst vid dem! Nu har jag lagt till rödzebra också vilket gjorde det ännu mer färgglatt! Jag har sett ditt akvarium sedan tidigare och jag tycker det är fantastiskt läckert!

                          Kommentar

                          • karolin
                            • March 2015
                            • 33

                            #14
                            Vad är det för sorts bakterier? Jag har aldrig haft nitrit i mina akvarier vad jag vet, men nitrifikationen är väl en tvåstegsprocess? Ammonium oxideras genom nitrit som blir till nitrat. Det finns väl flera olika släkten av nitrifierande bakterier även om släktnamnens prefix kan likna varandra mycket. Mikrobiologi är inget lätt ämne. Vill du ha tillväxt på det där kanske du ska prova organiska kolkällor och koldioxid då många av de bakteriesläkterna, vad jag vet, växer snabbare då.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nyssel
                              Tack, jag är väldigt fäst vid dem! Nu har jag lagt till rödzebra också vilket gjorde det ännu mer färgglatt! Jag har sett ditt akvarium sedan tidigare och jag tycker det är fantastiskt läckert!
                              Tack
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...