vitt slem/ludd/beläggning i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oINRIo
    • January 2015
    • 15

    vitt slem/ludd/beläggning i nytt akvarium

    Hej, har ett nyuppstartat akvarium på 100L. Fyllde karet igår samt la ner 10 växter(eleocharis parvula, Java mossa och hemianthus callitrichoides).
    Vet inte vilken slags rot jag har eftersom jag fick den på köpet då jag köpte ett annat akvarium förra året på 240L.

    Iallafall så är detta akvarium ett växtprojekt samt att jag ville ha fiskar i direkt så jag har tillsatt Co2, växtnäring, aquasafe och safestart. Vet inte om detta har bidragit till någonting knasigt men det har nu idag börjat dyka upp vitt ludd på växterna och bara ett ställe på sanden. Läste någonstans att rötter kan orsaka något sådant här, kan det ha vart så att eftersom den var 100% torr när jag la ner den i nya akvariumet (den flyter alltså på ytan) så har den fått i sig mögel?
    Alla värden är bra i vattnet så det har jag kikat, men vill ändå veta om det är lugnt å stoppa ner fiskar imorgon.

    Länken är bilder på luddet, de är mest på parvulan tror jag. En annan detalj är väl att alla växter är beställda och att jag har växtsubstrat och sandbotten. Efter att ha lagt ner safestart så har också vattnet vart lite mjölkigt grumligt.

    Senast redigerad av oINRIo; 06 September 2015, 00:16.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är nog inget farligt men slamsug upp luddet.
    Sedan är jag personligen lite skeptisk till att köra igång med CO2 och växtgödning direkt eftersom nya växter behöver anpassa sig lite först innan de tar upp gödning och då göder man istället akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • oINRIo
      • January 2015
      • 15

      #3
      Hur länge skulle du väntat? Är nybörjare haha
      Tack för svar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av oINRIo
        Hur länge skulle du väntat? Är nybörjare haha
        Tack för svar!
        Växtgödning hade jag väntat ca. 3-4 veckor med
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...