Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #46
    Ursprungligen postat av BrigTSD
    ?

    Slöseri med tid och pengar är det bara om det inte är det som är orsaken. Det är svårt att veta innan. Det är å andra sidan inte speciellt dyrt och tar inte många minuter att utföra. En tidig ammoniumspik är inte ovanligt i en nystartad tank som har hög biologisk belastning..
    Men TS har ju redovisat vattenvärdena från flera dagar. Där resultatet har varit mer än fullgott, Nitrat / Nitrit / PH har legat på bra värden hela tiden.

    Om TS sedan börjar med att byta myyyycket vatten varje dag, så kommer ju inte vattenvärdena att ändras, iaf inte på Nitrit / Nitrat, möjligtvis att PH går upp för att PH't i kranen är normalt högre än i karet.

    Ergo, vattenvärdena var bra från början, vattenvärdena blir inte sämre med dagliga byten på 25% eller mer, ergo det är i praktiken meningslöst att hålla på och testa så länge man håller på med vattenbyten i den nivån.

    Det enda som skulle föranleda test, är om kvalitén på vattnet i kranen blir dramatiskt sämre......men då skulle nog vattenleverantören åka dit så det visslar om det om de inte meddelar det.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #47
      Dock används dessa stenar över hela världen inom aquascaping och zoobutiken jag köpte dem från är både seriös och använder stenarna i alla sina akvarier... De är tydligen väldigt vanliga och normalt inte alls farliga för fiskarna. Så det är svårt att veta. Gjorde ytterligare ett vattenbyte igår (stenarna plockades ut för säkerhetsskull i förrigår redan) och fiskarna såg ut att må mycket bra igår. Ska testa att inte göra vattenbyte idag och se om de skulle bli sämre igen. I så fall är det ju något annat i karet som de reagerar på (deras symptom tyder på förgiftning av något i alla fall, och det är ju uppenbarligen inte nitrit, nitrat, ph eller ammoniak). Eventuellt kunde det kanske också vara roten som släpper ut något (men tveksamt eftersom det använts i annat akvarium fem månader innan utan konstigheter och jag sedan haft den i blöt i mer än en vecka med dagliga vattenbyten). Men skulle de bli sämre igen så testar jag att ta ut roten... Hoppas verkligen inte det.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #48
        Ursprungligen postat av ScubaIsabel
        Dock används dessa stenar över hela världen inom aquascaping och zoobutiken jag köpte dem från är både seriös och använder stenarna i alla sina akvarier... De är tydligen väldigt vanliga och normalt inte alls farliga för fiskarna. Så det är svårt att veta. Gjorde ytterligare ett vattenbyte igår (stenarna plockades ut för säkerhetsskull i förrigår redan) och fiskarna såg ut att må mycket bra igår. Ska testa att inte göra vattenbyte idag och se om de skulle bli sämre igen. I så fall är det ju något annat i karet som de reagerar på (deras symptom tyder på förgiftning av något i alla fall, och det är ju uppenbarligen inte nitrit, nitrat, ph eller ammoniak). Eventuellt kunde det kanske också vara roten som släpper ut något (men tveksamt eftersom det använts i annat akvarium fem månader innan utan konstigheter och jag sedan haft den i blöt i mer än en vecka med dagliga vattenbyten). Men skulle de bli sämre igen så testar jag att ta ut roten... Hoppas verkligen inte det.
        Jag skulle kört vattenbyten ett par dagar till.

        OM det är något skit i vattnet, så har du inte fått bort det ännu.


        Är det gift av nått slag, så finns det fortfarande rester kvar. Om än lite. Så en liten exponering av gifter ger tråkiga resultat i längden.

        Tänk dig om du utsätts för Uran (taskig jämförelse kanske...men iaf), en stor dos gör att du dör direkt, medium dos gör att du blir sjuk och dör inom en dag eller så.
        Liten dos kanske inte alls märks. Och är inte farlig om du utsätts för den en kort stund. Typ du går i ett rum som är förgiftat, sedan går du ut. men om du stannar kvar
        i rummet, och du usätts hela tiden för denna lilla dos, så kommer du kanske om några veckor börjar må som ett överkört päron.

        Ergo....tunna ut giftet så långt det bara går.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #49
          Du har helt rätt förstås Ken. Tack åter igen för dig och er andra som kommenterar här, känns alltid skönt att kunna få en second opinion... Det var han jag köpte fiskarna av som tyckte att jag skulle testa och inte byta vatten idag eftersom de såg ut att må bättre. Dock så har den sista honan gett upp inatt. Den såg förvisso skärrad och svag ut redan sedan tidigare, så kanske hade det redan gått för långt för den (var väldigt liten också). De två hanarna som är kvar verkar må toppen i alla fall och har bara blivit bättre och piggare sedan jag tog ut stenarna i förrgår och gjort vattenbyten. Jag fortsätter med vattenbyten varje dag veckan ut helt enkelt, för säkerhets skull. Så kan jag testa att pausa med det på måndag om de fortfarande ser ut att må bra då. Tror också att stackarna blir stressade nu när de är så få (två kvar som sagt) i ett så stort akvarium, de är ju stimfiskar. Men jag väntar så klart med att köpa några fler tills allt är under kontroll och de har överlevt några dagar och mår bra även utan vattenbyten varje dag. Håll tummarna...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #50
            Ursprungligen postat av ScubaIsabel
            Du har helt rätt förstås Ken. Tack åter igen för dig och er andra som kommenterar här, känns alltid skönt att kunna få en second opinion... Det var han jag köpte fiskarna av som tyckte att jag skulle testa och inte byta vatten idag eftersom de såg ut att må bättre. Dock så har den sista honan gett upp inatt. Den såg förvisso skärrad och svag ut redan sedan tidigare, så kanske hade det redan gått för långt för den (var väldigt liten också). De två hanarna som är kvar verkar må toppen i alla fall och har bara blivit bättre och piggare sedan jag tog ut stenarna i förrgår och gjort vattenbyten. Jag fortsätter med vattenbyten varje dag veckan ut helt enkelt, för säkerhets skull. Så kan jag testa att pausa med det på måndag om de fortfarande ser ut att må bra då. Tror också att stackarna blir stressade nu när de är så få (två kvar som sagt) i ett så stort akvarium, de är ju stimfiskar. Men jag väntar så klart med att köpa några fler tills allt är under kontroll och de har överlevt några dagar och mår bra även utan vattenbyten varje dag. Håll tummarna...
            Om jag nu uppfattat saken rätt så var karet i praktiken nystartat när problemen kom.

            Det innebär att med alla de vattenbyten som görs, så hinner inte karet bygga upp några vettíga mängder av de goda bakterierna.

            Så, sköt nu karet som om det var helt nystartat, dvs:

            Minimalt med fisk första månaden.
            Jag skulle inte köpt nya förrän efter en månad efter sista dagliga vattenbytet.
            Och om du har 2-3 kvar av 10, så köp bara 2-3 st, dratta ner dom. Vänta med nästa gäng 4 veckor till.


            Minimalt med mat första tiden.
            Vi pratar här om en nypa var 3.e dag första veckan. 2+3.e.a veckan en nypa varannan dag. 4.e veckan en nypa varje dag. 5.e veckan normalt.

            Ge katten i PMDD under den första månaden. Stressa inte vattnet mer än nödvändigt.

            Börja håll koll på nitrit / nitrat efter ca 1 vecka efter sista dagliga vattenbytet.

            Det finns två "skolor" gällande när man skall börja byta vatten i ett nystartat kar. En säger att man skall under uppstarten (1-3 månader) byta utav bara den varje vecka.
            Finns dom som anser att man inte skall dra sig för 20-30% typ varannan dag tills allt staibiliserat sig. Den andra skolan säger att man inte skall byta alls under uppstarten.
            Dvs bara fylla på lite av det som avdunstar. Båda skolorna har sina fördelar anser jag. Den första är att man tar bort alla nitrit / nitrat förgiftningar. Den har dock nackdelen
            att man samtidigt vid vattenbyten lyfter ut en bra mängd av goda bakterier, vilket gör att det kan ta sin goda tid att få stabilitet. Den andra skolans fördel är att uppbyggnaden
            av bakterier går klart snabbare. Nackdelen är att OM man får en nitritspik (efter 1-3 veckor) så är det risk för att fisk mår skit, kan trilla av pin.

            Jag tillhör någonstans i mitten. Dvs jag har gett fasen i vattenbyten, tills jag ser nitrit, antingen på fiskens beteende (flämtar, stirriga, står stilla) eller via dropptest. Då sätter
            jag in vattenbyten. Ibland när det trots allt blir nitrit i övermängd (rött på skalan) så sätter jag till lite salt. Ca 0,5 Dl / 100 liter vatten. Det finns de som anser att man gott
            kan dratta ner både 1 och 2 Dl, men det tycker jag är lite "overkill". Saltet botar inte förgiftningen. Men lindrar effekterna. Ungefär som alvedon. den tar inte bort orsaken
            till förgiftning/ont i skallen. men den lindrar den. Ex super du skallen i småbitar på fredagen, vaknar med skallebank, då tar du ett par alvedon kanske för att ta bort den.
            Super du lika mycket på lördagen, så blir söndagsmorgen likadan. Ergo. alvedonet tar inte bort orsaken, dvs för mycket sprit, men den lindrar skallebanken du fått.


            Sist men inte minst. Du måste nog köpa dig det som är absolut viktigast inom denna hobby. Dvs TÅLAMOD.

            Jag har inte här nere i söder hittat affären som säljer det, så jag har fått "tillverka" det själv. Kanske är butikerna i storstan bättre utrustade.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • BrigTSD
              • February 2015
              • 131

              #51
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              Men TS har ju redovisat vattenvärdena från flera dagar. Där resultatet har varit mer än fullgott, Nitrat / Nitrit / PH har legat på bra värden hela tiden.

              Om TS sedan börjar med att byta myyyycket vatten varje dag, så kommer ju inte vattenvärdena att ändras, iaf inte på Nitrit / Nitrat, möjligtvis att PH går upp för att PH't i kranen är normalt högre än i karet.

              Ergo, vattenvärdena var bra från början, vattenvärdena blir inte sämre med dagliga byten på 25% eller mer, ergo det är i praktiken meningslöst att hålla på och testa så länge man håller på med vattenbyten i den nivån.

              Det enda som skulle föranleda test, är om kvalitén på vattnet i kranen blir dramatiskt sämre......men då skulle nog vattenleverantören åka dit så det visslar om det om de inte meddelar det.
              Nej, TS har inte mätt ammonium/ammoniak-halten, så om vattenvärdena har varit ok är det fortfarande ingen som vet. Att nitrit- och nitrat-testet visar obefintliga nivåer är inte så konstigt eftersom nitrifikationen inte har kommit igång än.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #52
                Ursprungligen postat av BrigTSD
                Nej, TS har inte mätt ammonium/ammoniak-halten, så om vattenvärdena har varit ok är det fortfarande ingen som vet. Att nitrit- och nitrat-testet visar obefintliga nivåer är inte så konstigt eftersom nitrifikationen inte har kommit igång än.
                Nu är det ett tag sedan jag var helt påläst om ammonium/ammoniak, men är det inte så att att en klar indikation på förekosmt av just dessa ämnen är ett lågt PH ?
                Om så är fallet, så med ett testvärde på 7 eller över, så bör de inte finnas i avgörande mängd.

                ergo, ett indirekt test.

                Men nej, ett direkt test är inte gjort på detta (inte redovisat iaf), I stand corrected in this case.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #53
                  På tal om tester hit och dit, så kan jag inte hålla mig gällande en sak.

                  PH är för den noormala akvaristen ett meningslöst värde.

                  Bortsett från ett fåtal fiskar, och vid vissa odlingsförsök, så är det i praktiken ointressant vilket PH karet har.

                  Det är inte intressant för fisken om PH't är rätt eller fel.

                  Det är enbart intressant om det är STABILT !!

                  En fisk som har i beskrivningen ett PH på 7, trivs lika bra i 6 eller 6,5 eller 7 eller 7,5 eller 8,0.

                  Det som får fisken att må kasst är om man har PH 6 i karet, byter 50% vatten soch drattar ner kranvatten som har 8,0 som gör att PH't rusar upp till 7.
                  Det gillar dom inte.

                  Men om du har ett PH i karet som ligger på ca 7, byter 25% i ditt veckoliga VB, så går det upp till 7,5...cirka....innan karet sänker det sakta under veckan till 7 igen.

                  Komplett ointressant i typ 98% av alla fall, om det är rätt eller fel PH, enbart intressant om det är STABILT.

                  Går alldeles uuuutmärkt att hålla Scalarer i PH 7,5 trots att de är nästan en survattensfirre. Malawis går prexis likabra att hålla i 6,5 även om det kommer från en sjö med PH 7,5-8,5.

                  STABILT ska det vara.

                  Det är ett fåtal, inte de vanligt förekommande, firrar som inte gillar läget när det är "fel PH".

                  Sant är att i vissa lägen vid odling, så är överlevnadsprocenten högre när det är rätt PH.

                  Men då pratar vi nyttan vid riktig odling. Inte det normala sällskapskaret. Ex man skall få ut 300 yngel från en scalarodling istället för 150.

                  STABILT som Dr Alban sa..... !!
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #54
                    Såg att där hade hänt en hel del efter de inlägg jag läste och svarade på. Så jag tog bort frågan. Hoppas det vänder nu och problemet är löst.

                    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                    Senast redigerad av Webo; 27 August 2015, 21:17.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      • February 2015
                      • 131

                      #55
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      Nu är det ett tag sedan jag var helt påläst om ammonium/ammoniak, men är det inte så att att en klar indikation på förekosmt av just dessa ämnen är ett lågt PH ?
                      Om så är fallet, så med ett testvärde på 7 eller över, så bör de inte finnas i avgörande mängd.

                      ergo, ett indirekt test.

                      Men nej, ett direkt test är inte gjort på detta (inte redovisat iaf), I stand corrected in this case.
                      Ja, pH spelar en roll fast inte på det sättet.

                      Ammonium, som bland annat kommer från fiskarnas avföring och matrester, är inte speciellt farligt för fiskarna. Men ammoniak, som är korresponderande bas till ammonium, är dödligt giftig redan vid låga doser. Ju högre pH desto större andel av ammoniumhalten är ammoniak. Eftersom de flesta har pH 7,5-8 i sina kranar så är en nystartad tank utan fungerande nitrifikation väldigt känslig för ammoniakförgiftning. Särskilt om tanken har många fiskar i förhållande till sin storlek.

                      Kommentar

                      • louiseh
                        • March 2015
                        • 37

                        #56
                        Hejhej!

                        Utgår här från min egna högst begränsade erfarenhet
                        Jag startade upp ett akvarium som nybörjare för ca 1 halvår sedan, läste på som bara den och tyckte jag följde bokens alla regler (vilket är svårt för det finns otroligt många teorier om vad som är 'rätt'). Började med 10 guppys som då enligt den 'gamla skolboken' ska vara bra nybörjarfisk, men de dog mystiskt en efter en... Ena dagen pigg och alert, på morgonen dagen efter kunde den ligga död på botten. Gjorde tester, vattenbyten, isolerade sjuka fiskar, medicinerade osv. Jag vet fortfarande inte den exakta orsaken för vattenvärdena har alltid varit bra, men helt ärligt säger min känsla att det var 'för mycket pillande' om du förstår vad jag menar. Alltså att man höll på nere i akvariet nästan dagligen med något, fiskarna blev helt otroligt stressade av det. Slutade upp med det helt och lät akvariet vara förutom 30% vattenbyte 1 gång i veckan, och har inte haft fler dödsfall förutom något enstaka som haft andra orsaker, de guppysar som är kvar från första omgången är jättefina. Så för mitt akvarium har iaf det funkat att låta det vara lite mer

                        /Louise

                        Kommentar

                        Arbetssätt...