Nyttan av inkört filter vid uppstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    Nyttan av inkört filter vid uppstart?

    Efter några års uppehåll i akvaristiken, fram till förra året när vi startade upp ett litet 43 liters, har jag och sambon äntligen fått starta upp ett sprillans Rio 240. Sen imorse har därför våra 8 neontetror och en ancistrus fått betydligt mer plats! Utöver innerfiltret i Rio så går också ytterfiltret från 43an (som var något överdimensionerat för det karet, ska passa 60-150 l). Samt inredning från 43an. Min fundering är om detta gör någon skillnad vad gäller bakteriekultur? Skulle vi kunna komplettera med någon ytterligare fisk redan nu, eller bör vi se karet som totalt nystartat och ta det lugnt några veckor? Självklart kommer vi hålla koll på nitrit och nitrat oavsett! Förstår att det knappast skadar att välja det senare alternativet, men har också läst någonstans att man bör börja med lite belastning för att "få igång" bakterietillväxten? Stämmer verkligen det, eller är det bara önsketänkande?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nej det är inte önsketänkande, alltid starta nya akvarier försiktigt! Ett inkört filter är ju en fördel men ta det ändå lugnt första månaden så att balansen uppnås i bottensubstratet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Sedan är det också en fördel att ta några nävar med grus ifrån det akvarium som är igång
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...